BMW lanceert 3 modellen op Intermot
De 2015 S1000RR moet nog krachtiger en tegelijkertijd gebruiksvriendelijker zijn. Allemaal leuk, maar hopelijk niet meer in baby-blauw
Nog voordat de motor officieel zal worden onthuld op de Intermot in Keulen eind deze maand heeft BMW al wat highlights van haar supersport paradepaardje bekend gemaakt. Van de nieuwe S1000RR is volgens BMW het motorblok geoptimaliseerd met als doel zowel vermogen als het rijgemak te verhogen.
Naast de toename in vermogen heeft de focus er vooral op gelegen om de 2015 S1000RR een stuk gebruiksvriendelijker te maken, waarmee de Duitsers eenzelfde koers lijken te volgen als Honda en Yamaha in het verleden met de Fireblade en YZF-R1 hebben gedaan: eerst een superextreme fiets lanceren, om vervolgens in de opvolgende generaties het extreme steeds meer af te romen.
Naast dat door BMW het motorblok is vernieuwd, is ook het rijwielgedeelte aangepakt met een nieuw frame en een aangepaste vering geometrie, waardoor de stuurprecisie moet zijn toegenomen en de handling moet zijn verbeterd. Daarnaast ligt het in de lijn der verwachtingen dat de 2015 S1000RR van het hellingshoek ABS zal zijn voorzien dat recent als aftermarket voor de HP4 is gelanceerd.
Over de andere twee modellen is door BMW niets bekend gemaakt, maar naar verwachting zouden dat de al in het wild gespotte S1000XR allroad en vloeistofgekoelde R1200R kunnen zijn.