BMW kondigt K1600B aan
“De in het voorjaar van 2015 onthulde “Concept 101” ontwerp studie was een indrukwekkend nieuw hoofdstuk voor BMW Motorrad in de geschiedenis van BMW Motorrad concept studies. Deze BMW Motorrad interpretatie van motorrijden op eindeloze highways, de droom van vrijheid en belichaming van “Grand American Touring” is nu werkelijkheid
Het idee is eigenlijk erg simpel, neem een K1600GT, zaag de ruit af, geef ‘m lage koffers en spuit ‘m zwart et voila, we hebben een Bagger fiets. Het idee is zo simpel dat we ons afvragen waarom BMW daar nog niet eerder op is gekomen, zeker gezien de populariteit van de Bagger in de USA. Zeker als het resultaat er zo likkebaardend lekker uitziet als deze K1600B.
Naast dat BMW de K1600B de looks van een Bagger heeft gegeven, met dus bijbehorende lage ruit, lage koffers en donkere uitstraling, kan de zithouding nu een stuk relaxter dankzij de optionele feed forward voetsteunen. Ook voor de duo heeft BMW andere voetsteunen in het accessoirepakket. Dankzij de eveneens optionele reverse assist is de K1600B nu gemakkelijk naar achteren te manoeuvreren.
Standaard is de K1600B met Dynamic Traction Control en drie rijmodi uitgerust. Daarnaast is de K1600B standaard voorzien van Dynamic ESA met twee demping settings Road en Cruise, dat automatisch de demping aan de omstandigheden aanpast. En daar houdt de indrukwekkende lijst met standaard items niet mee op. Wat te denken van Xenon verlichting, ABS Pro, handvat- en zadelverwarming, cruise control en de Multi-Controller. Allemaal standaard op de K1600B.
BMW heeft echter genoeg accessoires achter de hand gehouden om drie pakketten samen te kunnen stellen: een Safety pakket met adaptieve verlichting, dagrijverlichting, bandenspanning controle TPC en Hill Start Control, een Comfort pakket met Shift Assist Pro, Centrale vergrendeling, een alarmsysteem, Keyless ride en LED verlichting en een Touring pakket met reverse assist, audio systeem en voorbereiding op navigatie.