BMW komt met nieuwe R1200R en R1200R Classic
Op de vooravond van de EICMA in Milaan heeft BMW twee van haar nieuwe modellen vrijgegeven: de als sportief gelijnde R 1200 R en de van een retro uiterlijk voorziene R 1200 R Classic. Beide fietsen zullen worden aangedreven door het nieuwe boxerblok met dubbele bovenliggende nokkenassen dat afkomstig is van de HP2 Sport.
De ontwikkeling van de nieuwe BMW R 1200 R was vooral gefocust op rijdynamiek en versterking van het roadster-uiterlijk. De 1.170 cm3 metende boxer mag nu 8.500 toeren per minuut draaien, 500 meer dan voorheen. Een winst die voor een deel mogelijk is door de cilinderkoppen met dubbele bovenliggende nokkenassen en lichte tuimelaars die de vier kleppen per cilinder bedienen. De nokkenassen zijn horizontaal geplaatst, waardoor ze elk een inlaat- en een uitlaatklep bedienen. De diameter van zowel de inlaatkleppen als ook de uitlaatkleppen groeide met meerdere millimeters, zodat de respons verder is verbeterd. Een elektronisch aangestuurde klep in de uitlaat draagt bovendien bij aan meer rijbeleving met een extra potent uitlaatgeluid. Naast een kleine vermogenswinst van 1 kW is het vooral de groei in trekkracht van 115 naar 119 Nm bij 6.000 toeren per minuut die zorgt voor meer temperament.
De BMW R 1200 R is er in twee varianten. De basisversie heeft een sportief getint uiterlijk, met lichtmetalen wielen, zwarte spiegelbehuizingen en een roestvrijstalen uitlaat met geborsteld oppervlak. De uitlaatdemper is 60 mm korter dan die van het vorige model. De BMW R 1200 R Classic heeft accenten die aan de vroegere boxermodellen van BMW doen denken, zoals de spaakwielen en de zwarte metallic lak met witte belijning over voorspatbord en tank. De bij deze versie eveneens korte uitlaatdemper en de spiegelbehuizing zijn in chroom uitgevoerd. Zilverkleurige delen van het motorblok en van de Telelever-voorwiel- en de Paralever-achterwielophanging zorgen bij de Classic-versie voor een retro uitstraling.
BMW houdt ook bij de nieuwe R 1200 R vast aan de bouwwijze met een voor- en achterframe waarin het motorblok een dragend geheel vormt. De Telelever-voorwielophanging heeft dikkere vorkpoten van 41 mm (was 35 mm) voor extra stijfheid en stabiliteit. Beide versies worden gekenmerkt door de gerestylede cockpit met ronde, analoge meters voor snelheid en toerental. Het stalen stuur is vervangen door aluminium stuurhelften en een nieuwe kroonplaat. De reservoirs voor de vloeistoffen van remmen en koppeling zijn voorzien van een donker getinte, rookglazen behuizing. Ook is de BMW R 1200 R voortaan standaard uitgerust met een middenbok. De richtingaanwijzers zijn afgedekt met wit glas; led-verlichting is een optie.
Opties
ESA (Electronic Suspension Adjustment), het BMW Motorrad integral ABS en ASC (Automatic Slip Control) zijn eveneens optioneel verkrijgbaar op de BMW R 1200 R en R 1200 R Classic. Verder kunnen kopers kiezen uit een uitgebreide lijst extra’s om hun machine verder te personaliseren. Ook vermeldt de lijst diverse praktische en comfortabele zaken, zoals een windscherm, handvatverwarming en koffers en tassen voor bagage.