BMW G310GS: echte GS voor A2 rijbewijs
De BMW G 310 GS is op het eerste gezicht overduidelijk een GS. Met zijn kenmerkende hoge voorspatbord en korte, hoge achterkant heeft deze machine duidelijk de lijnen van de grotere GS modellen. Door zijn korte wielbasis, een 19-inch voorwiel en vergrote veerwegen zit de rijder rechtop, wat een zeer gemakkelijke handling belooft.
Net als de G310R is de GS bedoeld voor wereldwijde verkoop. Het motorblok is geschikt voor alle soorten brandstofkwaliteiten en de uitlaatgassen voldoen aan de wettelijke eisen op de diverse markten. Deze machine is thuis op elke weg, waar ook ter wereld, en dat is precies de reden waarom hij qua specs ietwat achterloopt bij de concurrentie in het 300 A2 segment.
Het hart van de nieuwe BMW G310GS is de 313 cc vloeistof gekoelde eencilinder krachtbron die ook de BMW G310R aandrijft. Het blok heeft vier kleppen, twee bovenliggende nokkenassen, saillant detail is de schuin naar achteren hellende en 180 graden gedraaide cilinder. Net als de G310R heeft de eencilinder een vermogen van 34 pk bij 9.500 tpm en een maximum koppel van 28 Nm bij 7.500 tpm.En dat voor een fiets die rijklaar net geen 170 kilo weegt.
De nieuwe G310GS biedt volgens BMW een ontspannen zithouding voor moeiteloos sturen op de weg en ook voor uitstapjes over bospaden en graveltracks. De zithoogte is standaard 835 millimeter. Er zijn daarnaast ook een hogere en lagere buddyseat van respectievelijk 850 en 820 millimeter leverbaar.
Het rijwielgedeelte van de nieuwe G310GS is gelijk aan dat van de G310R. Een stalen buizenframe met daaraan gemonteerd een stalen achterframe zorgen samen voor een goede torsiestijfheid en robuustheid. Dit vormt de basis voor een uitstekende koersvastheid en stuurprecisie. Het voorwiel is opgehangen aan een solide upside-down vork, terwijl het achterwiel is bevestigd aan een aluminium swingarm met een veer-/demper unit.
Net als alle andere BMW's is ook deze BMW G310GS standaard uitgerust met ABS. Het remsysteem heeft een tweekanaals ABS, voor rijden op onverharde wegen is het ABS met een druk op een knop uit te schakelen. Het instrumentarium omvat een groot LCD-scherm met een uitstekende helderheid en veel informatie.