BMW F800GT onthuld in CARB en EPA documenten
De huidige F800ST. De GT versie zou daar van kunnen verschillen door een grotere kuip, hoger windscherm en standaard koffers cq. zadeltassen
Het wordt voor fabrikanten steeds moeilijker om nieuwe modellen voor het grote publiek geheim te houden. Worden de prototypes niet in het wild gespot en -met dank aan de mobiele telefoons - snel via het internet wereldkundig gemaakt, dan is er nog iets als het Amerikaanse Environmental Protection Agency en de California Air Recources Board, twee overheidsinstanties waar alle gehomologeerde modellen in zijn opgenomen.
Nu is dat nog geen garantie dat een model daadwerkelijk op de markt wordt gezet, maar de kans is wel behoorlijk groot. Waarom anders een model homologeren, als je 'm toch besluit niet op de markt te brengen. De F800GT wordt aangedreven door dezelfde Rotax paralleltwin die we al kennen van de andere F800 modellen, en is volgens het C.A.R.B. opgegeven voor 83,8 pk bij 8.000 tpm.
Meer gegevens zijn niet bekend van deze F800GT, maar de verwachting is dat het een meer toeristisch georiënteerde versie is van de huidige F800ST. Net als BMW eerder heeft gedaan bij de K1200GT. Mocht de motor er daadwerkelijk gaan komen, dan zal deze over een maand op de Intermot in Keulen worden gepresenteerd.