BMW eRR: Elektrische kloon van S1000RR
Het experimentele eRR project is het resultaat van een samenwerking tussen BMW Motorrad en de Technische universiteit van München. Doel van het project was om de mogelijkheden van een compleet elektrische aandrijving in een supersport motorfiets te tonen. Voor wat het rijwielgedeelte en het design betreft lijkt de eRR dan ook als twee druppels water op de huidige S1000RR.
Technische gegevens zijn door BMW niet bekend gemaakt, die volgen in een later stadium. Ondanks dat het concept op het oog rijp voor productie lijkt te zijn, onderstreept BMW in het persbericht dat het momenteel nog in de experimentele fase zit. Maar dat zal ongetwijfeld niet lang meer duren.
Stephan Schaller, hoofd BMW Motorrad:
Sinds z’n lancering krijgen motorsport atleten kippenvel van de S1000RR. Op het gebied van acceleratie, handling en topsnelheid heeft de RR de standaard gezet. Voor wat de eerste meters betreft, tot zo’n 50-60 km/u, moet de 199 pk RR echter een andere fiets uit de BMW stal voor laten gaan: de C evolution met z’n elektrische aandrijving.
We vroegen ons af: wat gebeurt er als je een sportfiets en elektrische aandrijving combineert? De experimentele eRR brengt het onderwerp emissievrij en elektrische aandrijving op een nieuw, fascinerender niveau.