BMW Concept C: motorscooter van de toekomst
BMW gaat haar line-up in de toekomst uitbreiden met een heuse motorscooter. Onder de naam Concept C heeft BMW op de EICMA in Milaan een prototype van haar nieuwe commuter, die in de nabije toekomst in productie zal worden genomen, onthuld.
Er werd al lange tijd gespeculeerd over een ophanden zijnde motorscooter waar onze Oosterburen in het diepste geheim aan zouden werken. Dat de speculanten het bij het juiste eind hebben gehad laat BMW met deze Concept C zien, die op de EICMA in Milaan voor het eerst aan het grote publiek wordt getoond. De BMW Concept C (waarbij C voor - je raadt het al - commuter staat) is volgens de Duitsers het antwoord op de sterk groeiende vraag naar induviduele mobiliteit terwijl er tegelijkertijd in het straatbeeld steeds minder ruimte is voor het verkeer.
Reden voor BMW om zich te verdiepen in het segment dat bij uitstek geschikt is de dagelijkse forens te bedienen. Het op de EICMA getoonde conceptmodel laat zien hoe BMW denkt invulling te gaan geven aan het nieuwe scootersegment, waarvan in de nabije toekomst een tweetal naar eigen zeggen innovatieve
premiumscooters op de markt zullen worden gezet. Naast deze twee van verbrandingsmotor voorziene motorscooters denkt BMW tevens na over alternatieve aandrijfvormen, waaronder elektrische aandrijving.
Met de Concept C heeft BMW vooral willen laten zien dat een motorscooter wel degelijk sportief én praktisch kan zijn, hetgeen nogmaals de nieuwe wind onderstreept die enkele jaren geleden door de Duitse fabriek is gaan waaien. Iets wat iedereen tien jaar geleden nog voor onmogelijk had gehouden. Zo heeft de Concept C geen scooter-gebruikelijk L-vormig zijaanzicht, maar een veel scherpere C vorm die de scooter een sportieve uitstraling moeten geven. De dikke upside-down voorvork met radiale zeszuiger remklauwen dragen daar zondermeer ook hun steentje aan bij.
De Concept C wordt aangedreven door een tweecilinder parallelmotor die middels een CVT aandrijving het achterwiel zal aandrijven. Hoewel geen uitspraken worden gedaan over cilinderinhoud en vermogen spreekt BMW over een vermogen en koppel dat richting de top van het segment zal gaan, dat op dit moment in handen is van Gilera met de 75 pk sterke 839cc GP800. Opvallend aan de Concept C is het ontbreken van spiegels, die zijn overgenomen door twee videocamera's in het kontje waarvan de beelden worden getoond op twee in het dashboard geplaatste LCD schermen. Op een derde, centraal geplaatste LCD scherm worden gebruikelijke zaken als snelheid, toerental en dat soort zaken weergegeven.
De productie van de nieuwe motorscooters zal naar verwachting in de fabriek van BMW in Berlijn gaan plaatsvinden. Wanneer de twee motorscooters het levenslicht zullen gaan zien deed BMW geen uitspraken over, maar verwacht wordt dat de scooters ergens volgend jaar zullen worden geïntroduceerd.