Zoeken

BMW 2015 S1000RR: evolutie, geen revolutie

2 oktober 2014
Ze hadden ‘m op voorhand al aangekondigd, maar op de Intermot in Keulen heeft BMW de 2015 versie van de S1000RR gepresenteerd. Met een paar pk erbij en een paar kilo aan gewicht eraf hopen de Duitsers de supersport weer helemaal up to date te hebben gemaakt.

BMW 2015 S1000RR

Hoewel de Duitsers spreken van een compleet nieuwe S1000RR kon tijdens de presentatie van de fiets door menig collega een teleurstellende ‘is dit alles’ gelaatsuitdrukking niet worden onderdrukt. Waar iedereen had verwacht dat met het oog op het nieuwe EVO reglement, dat volgend jaar wordt ingevoerd en de nieuwe standaard wordt in het WK Superbike, BMW flink uit zou pBMW 2015 S1000RR BMW 2015 S1000RR
BMW 2015 S1000RR
akken met de 2015 S1000RR is het verschil met z’n voorganger slechts minimaal. Tenminste, als je op de cijfers afgaat.

Het vermogen van de nieuwe S1000RR heeft BMW heel politiek correct op 199 pk gezet. De extra zes paarden hebben de Duitsers gevonden door de in- en uitlaatkanalen, het uitlaatsysteem en de nieuwe inlaatnokkenas te vernieuwen en lichtere kleppen toe te passen. Interessanter misschien nog dan dat topvermogen, wat BMW kennende in de praktijk een tikkie hoger zal liggen, is het nieuwe koppel dat vanaf 5.000 toeren hoger is, wat de motor rijdbaarder moet hebben gemaakt.

Naast dat de S1000RR er een paar pk bij heeft gekregen, is ook het rijklaargewicht met een paar kilo naar beneden gegaan. De S1000RR wordt nu opgegeven voor een rijklaargewicht van 204 kilo, en daarmee is de Duitser nog steeds aan de zware kant. Bij onze Superbike test in 2008 zaten de Ducati 1098, Honda Fireblade en Kawasaki ZX-10R al onder dat gewicht. Toegegeven, die fietsen waren toen niet met ABS uitgerust, maar zelfs met die paar kilo aan gewicht erbij waren de Duc en de Blade toen al lichter dan deze S1000RR.

BMW 2015 S1000RR

Volgens BMW is ook het rijwielgedeelte van de 2015 S1000RR onderhanden genomen, waardoor de fiets over een meer uitgebalanceerde handling moet beschikken. Ook moet de hellingshoek waarmee de S1000RR door de bocht kan worden gejaagd met een paar graden zijn toegenomen. BMW claimt dat het nieuwe frame meer tractie, een grotere precisie en heldere feedback moet hebben opgeleverd. DBMW 2015 S1000RR
BMW 2015 S1000RR BMW 2015 S1000RR
Cruise Control op een Supersport? Moet niet gekker worden
e DDC elektronisch geregelde vering van de HP4 is als optie leverbaar.

Op het gebied van elektronica heeft BMW wel flinke stappen gezet. De rijmodi Rain, Sport en Race kunnen met de Pro rijmodi Slick en User worden uitgebreid, hoewel daarvoor wel weer wat dieper in de buidel moet worden getast. Met het optionele Pro menu kan door middel van de startknop een pitlane speed limiter worden geactiveerd en heb je Launch Control, zoals het voor het eerst door Aprilia bij de RSV4 APRC is toegepast .

Uiteraard is de S1000RR van Race-ABS voorzien dat weer wat verder is verfijnd en is de DTC tractiecontrole in 7 stappen aan te passen. Verder heeft BMW de vormgeving van de fiets vernieuwd, hoewel daarvoor de oude en de nieuwe wel naast elkaar moeten worden gezet. De S1000RR heeft nog steeds die lelijke neus met asymmetrische koplampen, die ‘m weliswaar uit duizenden herkenbaar maken, maar tevens zo lelijk als de nacht. Tenminste, volgens ons, maar gelukkig valt er over smaak niet te twisten.

BMW 2015 S1000RR

De S1000RR is vanaf januari 2015 leverbaar, hoeveel de motor moet gaan kosten is nog niet bekend.