Binnenkort: eerste test Yamaha FJR1300AS
We hebben ons best weer gedaan...
Waar de doorlooptijd van motoren sinds de kredietcrisis enorm zijn verlengd en zeker in het toersegment het eerder regel als uitzondering is geworden om pas na 5-6 jaar met een update te komen heeft Yamaha met de FJR1300 ditmaal niet zolang gewacht. In 2013 werd de fiets door Yamaha voor het laatst grondig aangepakt en werden twee uitvoeringen gelanceerd, de standaard FJR1300A en de FJR1300AS met automatische koppeling en elektronisch geregelde vering die direct herkenbaar was aan z’n upside down voorvork.
Omdat niet iedereen gecharmeerd was van een automatische koppeling (wat de boer niet kent…), maar wel graag elektronische vering wilde hebben werd in het tweede jaar nog een AE versie aan de FJR familie toegevoegd, die net als de AS een upside down voorvork en elektronisch geregelde vering heeft, maar dan met een conventionele koppeling. Tijdens een uitgebreide test naar de Duitse Vogelsberg waren we nog erg onder de indruk van de sportieve capaciteiten van de toch wel dikke toursport fiets.
Hoewel strikt genomen een zesde versnelling eigenlijk niet nodig was - er zijn niet veel motorblokken die zo bullig zijn onderin als de FJR1300, maar vanuit de markt was de vraag zo groot dat Yamaha toch overstag is gegaan en voor 2016 toch een zesde versnelling aan de bak heeft toegevoegd. Het grote nadeel van de vijfbak was dat op de snelweg de motor voor je gevoel meer toeren maakte dan je zou willen, maar niet meer kon opschakelen. De zesde versnelling heeft een langere overbrenging dan de oude vijf, maar desondanks blijft het gevoel dat de motor best veel toeren maakt.
Gevoel en werkelijkheid liggen ver uiteen, zo is ons tot nu toe opgevallen bij de uitgebreide test van het 2016 model, waarmee we drie weken geleden tijdens de presentatie van de Dunlop RoadSmart III de Zuid-Franse omgeving onveilig hebben gemaakt. Waar bij die Dunlop presentatie het er behoorlijk hard aan toe ging en het accent op het lichte stuurgedrag van de banden lag, hebben we nu het accent meer op de toereigenschappen van de FJR1300 gelegd. En dan valt op dat boven de 100 km/u het blok dusdanig levendig wordt dat het voor je gevoel veel meer toeren draait dan daadwerkelijk het geval is. Ter illustratie: met 4.000 toeren bij 130 km/u is het blok verre van hoogtoerig, maar heeft bij dat toerental al een sportieve trilling die je eigenlijk pas zo rond de 6-7.000 toeren verwacht.
Morgen deel 2 van onze test van de FJR1300AS, een uitgebreide review zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn.