Binnenkort: eerste test Suzuki SV650
Dat Suzuki hoge verwachtingen heeft van de nieuwe SV650, die de Gladius snel moet doen vergeten, blijkt tijdens de presentatie van de fiets in Lloret de Mar. In 2000 was de SV650 de op een na best verkochte motor in Europa (achter de Bandit 600 en voor de Burgman 400) en Suzuki wil met de nieuwe SV650 weer terug naar die topnotering gaan.
Om dat te realiseren is de SV650 van a tot z grondig aangepakt. Alleen van het motorblok zijn zo'n 60 onderdelen aangepast, van het rijwielgedeelte zijn dat er zelfs 80. En dan is er nog het design dat totaal veranderd is. De focus lag er bij de Japanners op om zoveel mogelijk sportief plezier uit een V-Twin motor te halen. Zelf noemen ze het V-Twin Sports.
Bescheidenheid is Suzuki tijdens de presentatie vreemd: volgens de Japanners is de SV650 met z'n topvermogen van 77 pk (+6 pk) niet alleen de sterkste motor in z'n klasse, maar heeft 'ie ook het zuinigste verbruik en is 'ie als enige Euro 4. Ook heeft de SV met 785 mm de laagste zit, heeft 'ie de smalste tank en heeft 'ie als enige een Easy Start systeem en een uniek Low RPM Assist. Bovendien is de SV650 maar liefst 8 kilo lichter dan z'n voorganger.
Dat Suzuki z'n huiswerk echter wel goed heeft gedaan wordt ons snel duidelijk in de prachtige heuvels langs de Costa Brava, waar de SV650 zich ontpopt als een échte stuurfiets pur sang, een fiets die perfect is voor woonwerk verkeer, maar die ook een bergweg niet schuwen zal. Daarbij was het opvallend dat de vering enerzijds comfortabel genoeg was om oneffenheden mooi te absorberen, maar tegelijkertijd ook in snelle bochten erg stabiel was.
Een uitgebreide test van de Suzuki SV650 zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn.