Zoeken

Binnenkort: eerste test Suzuki GSX-S1000

24 maart 2015
In de prachtige omgeving van het Spaanse Benidorm werd door Suzuki de langverwachte GSX-S1000 aan de wereldpers voorgesteld. Een uitgebreide test zal binnenkort op Motorfreaks.nl te lezen zijn, maar wie daar niet op wachten wil is hier alvast een sneak preview.

Suzuki GSX-S1000

Het zal voor Suzuki geen eenvoudige taak zijn geweest om een motor te ontwikkelen voor een segment waar de concurrentie al jaren volop actief in is. Daarvan waren de Japanners zich terdege bewust, en dat was direct het speerpunt van de ontwikkeling van de GSX-S1000.

OM te beginnen moet de motor beter dan de anderen zijn, het liefst met enkele USP's (Unique Selling Points) waarmee je de rest kunt aftroeven. En om maar meteen met de deur in huis te vallen, daar zijn de technici uit Hamamatsu terdege in geslaagd.

In de omgeving van het Spaanse Benidorm ontpopte de GSX-S1000 als een allemans vriend die beschikt over een ontzettend goede ergonomie, het roemruchte motorblok van de GSX-R1000 uit de periode 2005 tot 2008 en een compleet nieuw ontwikkeld rijwielgedeelte, wat heeft geresulteerd in een fiets die lichter dan de GSX-R1000 K7 is.

De GSX-S1000 stuurt neutraal, precies en direct en is dankzij z'n lage gewicht met speels gemak van het ene op het andere oor te leggen, en het bijzondere is dat bij elk tempo doet.

De motor laat zich probleemloos in zesde versnelling tot stationair toerental afknijpen, waarna bij het uitkomen van een rotonde de motor mooi oppakt en daarmee perfect om te toeren is, terwijl sportief rijden in het vijfcijferige toerengebied heerlijk verslavend is. Alsof de fiets 'It's Partytime' tegen je zegt.

En dat met de tractiecontrole nog op standje 1, laat staan als je de tractiecontrole uitzet (wat onder het rijden kinderlijk eenvoudig gaat), dan is het echt lekker speelgoed. In een uitgebreide test, die binnen afzienbare tijd op Motorfreaks te lezen zal zijn, gaan we -uiteraard- dieper op de materie in. Stay Tuned!