Binnenkort: eerste test Moto Guzzi V9 Roamer en V9 Bobber
De Moto Guzzi V9 wordt aangedreven door een compleet nieuw ontwikkelde 850cc 90° dwarsgeplaatste V-Twin, het handelskenmerk voor het merk van de adelaar dat op 15 maart op de kop af 95 jaar bestaat. Het luchtgekoelde blok, dat aan de strenge Euro 4 voldoet, levert een koppel van 62 Nm dat al vrijkomt bij slechts 3.000 tpm.
Niet alleen het motorblok is volledig nieuw, volgens Moto Guzzi bestaan beide modellen, de klassieke V9 Roamer en sportievere V9 Bobber, voor 90% uit nieuwe onderdelen. Beide versies hebben standaard ABS, een in twee standen instelbare tractie controle die bovendien uitschakelaar is, een startonderbreker, een USB-poort en een nieuwe kilometerteller met geïntegreerd digitaal display met onder andere een versnellingsindicator.
Met beide V9 modellen grijpt Moto Guzzi terug naar de roemruchte jaren '60 van de vorige eeuw, de beginperiode van de kenmerkende dwarsgeplaatste 90° V-Twin zoals hij tot op de dag van vandaag nog steeds door Moto Guzzi wordt toegepast. De motoren moeten niet als zwaardere varianten van de huidige V7 II, maar als aanvulling op het huidige V7 platform worden gezien. Prijstechnisch ontlopen de modellen elkaar dan ook niet veel.
De V9 Roamer gaat in Nederland voor € 11.095 over de toonbank (€ 9.995 voor België), de V9 Bobber kost € 11.495 (€ 10.395 voor België). Een uitgebreide test van beide modellen zal ergens volgende week op Motorfreaks te lezen zijn.