Zoeken

Binnenkort: eerste test Kawasaki ZX-10R

22 januari 2016
Kawasaki heeft haar vlaggenschip op supersport gebied compleet vernieuwd. Op het zinderend hete circuit van Sepang in Maleisië werd het nieuwe groene kanon aan de wereldpers voorgesteld, een uitgebreide test van de ZX-10R én een versie met race-ECU is binnenkort op Motorfreaks te lezen.

Kawasaki ZX-10R

Dat Kawasaki de zaken voor 2016 grondig heeft aangepakt wisten we al sinds de statische presentatie van het model in Barcelona oktober vorig jaar. In Sepang werd dat nog eens opnieuw onderstreept, en hoeveel van die vernieuwing voor rekening van het WK Superbike fabrieksteam komt. En dat is veel, heel erg veel.

Dat is ook het grote verschil tussen de 2016 ZX-10R en het 2011 model, waar deze fiets van is afgeleid. Was de 2011 fiets een compleet nieuw project dat van de grond af aan nieuw was, zijn in het 2016 model alle verbeteringen verwerkt die het raceteam in de afgelopen 5 jaar heeft ontwikkeld.

Het ontwikkelingsteam had dan ook twee speerpunten in de ontwikkeling van de nieuwe ZX-10R: het verminderen van de massatraagheid van het motorblok en het toepassen van geavanceerde elektronica die Kawasaki al in het MotoGP tijdperk had ontwikkeld. En dat zijn meteen de twee ijzersterke troeven waarmee de fiets een enorme stap naar voren heeft gezet.

Met het kwik aardig in de buurt van de 35° op het circuit van Sepang waren maar liefst zeven rijsessies ingepland, wat ons een heel erg goed beeld heeft gegeven van het potentieel van het nieuwe wapenfeit van Jonathan Rea in het WK Superbike. De nieuwe ZX-10R is dankzij de verminderde massatraagheid inderdaad een stuk lichtvoetiger geworden en niet alleen veel gemakkelijk van richting te veranderen, maar bovendien ook veel beter op lijn te houden.

Remmend op de apex afsturen was nog nooit zo gemakkelijk en dankzij de avanceerde elektronica wordt te allen tijde het maximaal beschikbare vermogen naar het achterwiel overgebracht, waardoor we op twee de rechte stukken heerlijk werden gekatapulteerd. De van race-ECU en Akra voorziene winteredition deed daar nog een kolenschep bovenop. Officieel krijg je met die kit er tien pk bij, maar in de praktijk voelde dat eerder als twintig pk of meer.

Kawasaki ZX-10R_Akra

Een uitgebreide test van de 2016 ZX-10R is binnenkort op Motorfreaks te lezen, maar niet voordat we nog een paar dagen met een Versys het binnenland van Maleisië hebben verkend.