Binnenkort: eerste test Kawasaki Ninja H2 en H2R
Nooit eerder zó hard op de eerste bocht van het in de woestijn gelegen circuit van Qatar afgedonderd dan met deze Ninja H2R, die vooral in het gebied boven de 10.000 toeren per minuut de standaard H2 ver achter zich laat. Ter illustratie: de Ninja H2 heeft een topvermogen van 200 pk (210 pk met Ram Air) bij 11.000 toeren per minuut, terwijl dat bij de Ninja H2R op 310 pk (326 pk met Ram Air) bij 14.000 toeren ligt.
Het een kilometer lange rechte stuk is dan ook de enige plek op het 5,4 kilometer lange circuit waar het gas vol kan worden opengezet en alle 326 paarden kunnen worden losgelaten. Het verschil in acceleratie is op z'n zachtst gezegd indrukwekkend te noemen, waar met de gewone Ninja H2 pas aan het eind van het rechte stuk de 300 km/u in zicht komt, wordt deze snelheid met de Ninja H2R ruim voor start/finish gehaald. Om daarna gewoon met accelereren door te blijven gaan.
Met de ontwikkeling van de Ninja H2R had Kawasaki slechts één doel: de allersterkste productiemotor ter wereld te produceren, zonder restricties. Team Green had zich 300 pk als doel gesteld en heeft die ambitie ruimschoots overtroffen en als de verbijsterende acceleratie nog niet indrukwekkend genoeg is, dan wel het 122 dB geluid dat op het niveau van een MotoGP machine ligt.
Dichter dan deze Ninja H2R zul je nooit bij een échte MotoGP ervaring kunnen komen. En het zal waarschijnlijk de allereerste productiemotor ter wereld zijn waar de aftermarket een stillere uitlaat voor zal gaan maken, zodat je niet perse naar Spanje hoeft te gaan om de fiets op het circuit uit te laten. Of in je eigen achtertuin een circuit aan te laten leggen.
Een uitgebreide test van de Ninja H2 en Ninja H2R zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn.