Binnenkort: eerste test Husqvarna 701 Enduro en 701 Supermoto
Weten hoe dit afloopt? Lees binnenkort het hele verhaal
“Dit is een historisch moment,” zo begint Husqvarna’s Media & PR Manager Paulo Carrubba de presentatie van de nieuwe 701 Enduro en 701 Supermoto in het Portugese Lagos. “Vandaag is de presentatie van de eerste straatmotoren van het nieuwe Husqvarna. Over tien jaar zullen we hier nog op terugkijken.” Sinds het van oorsprong Zweedse merk enkele jaren geleden door KTM werd overgenomen van BMW is er in Mattighofen hard gewerkt aan een nieuwe line-up, die vorig jaar op de EICMA in Milaan als prototype werd gepresenteerd.
De 701 Enduro en 701 Supermoto hebben weliswaar veel overeenkomsten met hun KTM evenknieën, maar hebben volgens Paulo toch duidelijk hun eigen gezicht en worden ook duidelijk anders gepositioneerd. De 701 is meer bedoeld voor de motorrijder die er dagelijks mee naar z’n werk rijdt, om er ’s weekends nog een blokkie om mee te kunnen gaan. Offroad in het geval van de Enduro, onroad in het geval van de Supermoto. Beide motoren maken gebruik van het KTM 690 ééncilinder motorblok, waarbij de eindoverbrenging -uiteraard- anders is. Met de Enduro knalden we met gemak naar 150 km/u, de Supermoto tikte op de snelweg 193 km/u aan.
Dat beide motoren goed op hun taken zijn berust moest blijken tijdens de twee keer drieënhalf uur rijden die Husqvarna voor ons had ingepland, wat met dank aan het gigantische noodweer van het afgelopen weekend - in de Algarve was meer regen gevallen dan normaal gesproken in een heel jaar - zeker offroad in het begin best uitdagend was. Het gedeelte op straat begon met nat asfalt, maar dat droogde met de zon hoog aan de hemel zienderogen snel op. Tot na de lunch Pluvius op twee plaatsen van zich liet horen; de slingerweg in een bos waar de fotoshoot was gepland en het cartcircuit waar de circuitsessie was gepland.
De 71,3 graden hellingshoek die Husqvarna voor de nieuwe 701 Supermoto claimt zijn we dientengevolge maar niet naar op zoek gegaan, dat zou gegarandeerd in een 90 graden hebben geresulteerd. Evenmin hebben we de verschillende rijmodi - beide modellen hebben de keuze uit drie verschillende rijmodi, waarvoor de schakelaar onder het zadel zit - getest, enerzijds vanwege het krapper geworden tijdschema als gevolg van onverwachte omleidingen voor onderwater gelopen viaducten en dergelijke, anderzijds omdat de standaard setting eigenlijk al perfect is. Bij de enduro soepel genoeg om in derde versnelling offroad jezelf een weg te banen, waarbij de motor op het gas mooi oppakt, bij de Supermoto direct genoeg om voor de lens van de fotograaf fraaie wheelies te produceren.
Een uitgebreide test van de Husqvarna 701 Enduro en 701 Supermoto is binnenkort op Motorfreaks te lezen, maar één ding willen je alvast wel verklappen: over 10 jaar wordt er nog over onze wheelie gepraat...