Zoeken

Binnenkort: eerste test Honda CB500F en CBR500R

26 februari 2016
Drie jaar na de lancering van het CB500 platform, dat uit de CB500F, CB500X en CBR500R bestaat, heeft Honda de drie modellen geüpdatet. Dat de Japanners meer hebben veranderd dan wij op voorhand hadden ingeschat bleek in de heuvelachtige omgeving van Sevilla, waar de CB500F en CBR500R aan de wereldpers werden voorgesteld. Een uitgebreide test is binnenkort op Motorfreaks te lezen.

Honda CBR500R_YM16_3800

Nog voor de afgelopen EICMA in Milaan werd door Honda de voor 2016 vernieuwde CB-familie, na de NC-familie het tweede platform waarmee Honda razendsnel op de kredietcrisis van 2009 anticipeerde, aangekondigd. Afgaand op de persinformatie die destijds door Honda was verstuurd leken de vernieuwingen weinig spectaculair: veel meer dan nu instelbare vering en een instelbaar remhendel konden we er niet van maken.

Dat is echter een totale misvatting geweest, zo werd ons duidelijk tijdens de presentatie van twee van de drie CB modellen, de CB500F en CBR500R, in Sevilla. Door Honda werd een flinke lijst met vernieuwingen opgenoemd, die misschien op zich niet echt spannend lijken, maar alles bij elkaar de fietsen toch behoorlijk hebben vernieuwd. Of, zoals Honda's Press Officer het mooi wist te verwoorden: "met veel scheppen zand krijg je toch een behoorlijke berg."

Naast de vele kleine onderhuidse vernieuwingen heeft Honda ook het design van de reeks behoorlijk opgefrist, en dat is misschien nog wel de belangrijkste vernieuwing. Vanaf de eerste kennismaking met de CB-reeks zijn we er erg gecharmeerd van geweest, omdat Honda met de fietsen de maximale fun uit de A2-rijbewijs wetgeving had gehaald. En fun hadden we in Sevilla absoluut, maar nu met twee fietsen die er véél beter uitzien.

Een uitgebreide test van de CB500F en CBR500R is binnenkort op Motorfreaks te lezen.