Zoeken

Binnenkort: eerste test BMW G310R

12 september 2016
Een doorgewinterde motorrijder haalt er misschien zijn neus voor op, maar voor BMW was de nieuwe G310R als nieuw instapmodel voor het A2 rijbewijs het afgelopen jaar misschien we het belangrijkste nieuws op de EICMA in Milaan. Nog voor de officiële launch van de in India geproduceerde fiets was een select groepje journalisten uitgenodigd in München voor een pre-ride in het zonovergoten Beieren.

BMW G310R

Het gaat goed met BMW. De motorfabrikant uit Beieren is momenteel al marktleider in 27 landen, van 16 landen in 2013, en zet kwartaal op kwartaal een nieuw verkooprecord. De mooie cijfers gaat BMW echter nog niet ver genoeg, de Duitsers hebben zich ten doel gesteld om in 2020 wereldwijd 200 duizend motorfietsen te verkopen. En om dat te realiseren zal het gamma, dat momenteel alleen maar uit premium modellen bestaat, aan de onderkant moeten worden uitgebreid, in het segment tussen de 125cc en 500cc.

Om dat te realiseren is BMW Motorrad een samenwerking met het Indiase TVS aangegaan, waar de nieuwe G310R wordt geproduceerd. Dat de G310R geen TVS met BMW logo is werd tijdens de presentatie van de fiets in BMW's allereerste productiehal, waar sinds kort de nieuwe afdeling BMW Classic is ondergebracht. De G31R is ontworpen en ontwikkeld in Duitsland door de eigen R&D afdeling, de productie vindt onder Duitse supervisie bij de Indiase partner TVS plaats waarbij meer dan 80% van alle onderdelen lokaal is geproduceerd.

De G310R oogt dan ook alles behalve goedkoop, het sleutelwoord tot succes in dit segment voor met name het A2 rijbewijs is dat ze er niet als een veredelde brommer maar als een échte motor uitzien, en BMW heeft dat verdomd goed begrepen. Alleen al naar het detail dat in de achterbrug is gestopt spreekt boekdelen. De vlotte vormgeving en de upside down voorvork geven 'm de juiste stoere uitstraling, alleen de schetsplaten van de voetsteunen ogen goedkoop, ondanks dat deze van aluminium zijn gemaakt.

In eerste instantie voelt de G310R ontzettend compact en vraag ik me af of dit misschien niet te compact zou kunnen zijn, maar bij het eerste verkeerslicht ben ik er al helemaal aan gewend en is de zithouding juist erg aangenaam. De kleine eencilinder ontpopt zich in het stadse verkeer als een haast ideale krachtbron die onderin zo soepel is dat je haast zou vergeten dat het een eencilinder is: 50 km/u in vijfde versnelling slikt de G310R als zoete koek, en eenmaal buiten de bebouwde kom pakt de motor zonder horten of stoten op.

Het is opmerkelijk hoe ontzettend gemakkelijk de G310R rijdt, volgens de Duitsers is daar veel aandacht aan besteed, en dat heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Met z'n topvermogen van slechts 34 pk is het zeker niet de sterkste motor op de markt en sportief gezien zijn er betere alternatieven, maar het maakt de G310R wel ontzettend toegankelijk. Van alle A2 fietsen stuurt deze G310R misschien wel het scherpst en rijdt 'ie het gemakkelijkst. Mijn G310R blijkt echter niet helemaal perfect te zijn, terugschakelen gaat soms moeizaam en ik blijk niet de enige te zijn die daar last van heeft, terwijl er ook fietsen zijn die wél perfect schakelen.

In onze uitgebreide test gaan we daar dieper op in, maar los van deze imperfectie van dit pre-productie model durven we wel te stellen dat BMW's entree in het segment tussen de 125cc en 500cc de Duitsers geen windeieren zal leggen. En dan is dit nog maar het begin, bij de R&D afdeling wordt ongetwijfeld al gewerkt aan een G310GS.