Binnenkort: eerste test Aprilia Caponord 1200 Rally
Spaakwielen en een voorwiel in 19” formaat, hoe groot kunnen die verschillen nou eenmaal zijn? Nou, om maar meteen met de deur in huis te vallen, groot, heel erg groot. Niet dat de standaard Caponord een slechte fiets was, verre van dat, alleen van de ADD Skyhook semi-actieve vering van de Caponord 1200 Travel Pack waren we twee jaar geleden tijdens de launch niet echt gecharmeerd.
Groot was onze verbazing dan ook nadat Aprilia desgevraagd aan ons nog bevestigde dat aan het ADD (Aprilia Dynamic Damping) geen aanpassingen zijn gedaan, terwijl we tijdens het rijden zouden hebben gezworen dat het sterk verbeterd was. De toepassing van het 19” voorwiel heeft wel tot gevolg gehad dat er kleine aanpassingen aan de geometrie zijn gedaan - de offset van de voorvork, de balhoofdhoek en de naloop, volgens Aprilia in de zoektocht naar de perfecte setup.
En met succes, ondanks dat het op papier slechts kleine aanpassingen zijn, voelt de Caponord nu veel beter aan. Sturen doet de fiets te allen tijde mooi neutraal, ongeacht of het tempo nu extreem hoog of extreem laag ligt. De voorkant voelt zo stabiel als een rots en gaf ons zoveel vertrouwen dat ondanks het kletsnatte wegdek in de ochtend er nog steeds behoorlijk sportief kon worden gestuurd.
Het 19” gespaakte voorwiel is trouwens niet de enige aanpassing die de Caponord 1200 Rally is ondergaan. Zo is het - verbluffend eenvoudig in hoogte instelbare - windscherm vergroot, zijn standaard valbeugels en LED-verstralers voorzien en zijn de standaard koffers van de Travel Pack voor robuustere 33 liter exemplaren ingeruild. En dat terwijl de fiets maar een fractie duurder dan de Travel Pack is.
Een uitgebreide test van de Aprilia Caponord 1200 Rally is binnenkort op Motorfreaks te lezen.