Binnenkort: dubbeltest Honda NC750X en Integra
Is dat nou nieuws, was onze eerste reactie toen door Honda op de EICMA in Milaan de tweede New Concept generatie werd onthuld. Een tweede generatie waarvan het enige verschil de vergrootte cilinderinhoud leek te zijn, waardoor de naamstelling was gewijzigd naar nu NC750X en NC750S. Een beetje meer cilinderinhoud, hoe spannend kan dat zijn?
Heel erg spannend, zo bleek tijdens de introductie van de NC750X en Integra in het altijd zonovergoten Griekenland. De naam doet vermoeden dat het 'slechts' om 50cc gaat, maar in werkelijkheid is het verschil 75cc. De NC700 had namelijk 670cc, waar de NC750 een cilinderinhoud van 745cc heeft. En dat is een verschil van 11%.
Dankzij de vergrootte cilinderinhoud is vermogen en koppel gestegen van 51,8 pk en 62 Nm naar nu 54 pk en 68 Nm. En dat lijkt maar een klein verschil, maar voelt in de praktijk veel groter. Sterker, zou Honda geen cijfers hebben getoond dan hadden we de toename in vermogen veel groter ingeschat: zo'n 10 pk erbij en minstens 10 Nm meer koppel. Zó sterk voelt de NC750X.
Vonden we de oude NC700 wel perfect voor wat z'n doelgroep betreft, maar werden we er persoonlijk niet warm van, is dat bij de nieuwe NC750 wel anders geworden. Voor de 'zevenenhalfs' moeten wel wat meer euro's op tafel worden gelegd, maar zijn het meer dan waard.
Een uitgebreid verslag van de NC750X en Integra is binnenkort op Motorfreaks te lezen.