Bimota BB2 by Oberdan Bezzi
Bimota, ontstaan ergens in de jaren '70 van de vorige eeuw, kreeg in die tijd wereldfaam door krachtige Japanse motorblokken in zelf ontwikkelde en bijzonder strak sturende rijwielgedeeltes te monteren, waar de Japanners nog frames van elastiek produceerden.
De Japanners kregen het trucje van strakke frames echter ook door, waardoor Bimota haar accent moest gaan verleggen van strakke naar zeer exclusieve creaties. Bij de typeaanduiding staat de eerste B altijd voor het merk waarvan het motorblok is gebruikt, terwijl de tweede B voor Bimota zelf staat.
Zo lanceerde Bimota in 1994 de BB1 een 652cc ééncilinder in de geest van de in die tijd populaire supermono's, die werd aangedreven door het (Rotax) motorblok dat dienst deed in BMW's F650. In die geest creëerde Bezzi deze BB2, van eenzelfde rood/zilveren kleurstelling is voorzien.
Het ovalen buizenframe van de BB1 heeft bij deze BB2 plaats gemaakt voor een gefreesd aluminium frame in combinatie met een buizenframe, wat tegenwoordig het handelskenmerk van de Italianen is geworden. In het frame is het motorblok van de S1000RR gemonteerd, wat deze Bimota tot een zeer speciale creatie zou maken.
De Italianen kennende zou de fiets rijklaar op een gewicht dik onder de 200 kilo kunnen worden gezet, bij een vermogen van 200 pk. Het idee is dus zeker zo slecht nog niet, nu alleen nog de mensen bij Bimota zelf zien te overtuigen.
Bron: Oberdan Bezzi