Ariel Ace: Brits aas met Japans temperament
Voor diegenen die Ariel alleen maar van de wasmiddelreclame kennen, even in een notendop de geschiedenis van dat andere Ariel, dat voor ons veel interessanter is. Het verhaal van Ariel begint in 1870 als twee Britten het spaakwiel uitgevonden en een bedrijf oprichten dat fietsen gaat produceren. In eerste instantie de zogenaamde Grote Wiel fietsen, later gevolgd door kettingaangedreven twee- en driewielers zoals tot op de dag van vandaag gebruikt.
In 1898 werd de eerste gemotoriseerde driewieler gelanceerd, die door een 2,25 pk Dion ééncilinder werd aangedreven. Vier jaar later, we schijven het jaar 1902, w
Van welke kant je 'm ook bekijkt...
De Ariel Ace ziet er gewoon vet uit
Je zou haast denken dat hier een Italiaan aan het werk is geweestordt de eerste Ariel motorfiets geproduceerd. In dat jaar wordt Ariel overgenomen door Components Ltd., dat in 1911 en begin ’30-er jaren bijna failliet ging, om in 1932 definitief failliet te gaan.
Als gevolg van het faillissement leek de Ariel Square Four nooit het levenslicht te zien, maar het bedrijf werd door Jack Sangster, zoon van Components oprichter Charles Sangster, opgekocht, waardoor het nieuwe model alsnog op de markt kon worden gezet. In de tweede wereldoorlog werd in de Ariel fabriek voornamelijk motoren voor militaire doeleinden geproduceerd.
Aan het eind van de tweede wereldoorlog werd Ariel aan de Birmingham Small Arms Company, ofwel BSA, verkocht, maar verdween begin jaren ’50 steeds verder naar de achtergrond nadat in 1951 door datzelfde BSA ook Triumph werd opgekocht. Hoewel nog wel opmerkelijke modellen als de Golden Arrow en Ariel 3 op de markt werden gezet, geen het merk steeds verder achteruit. In juni 1970 werd in een laatste poging door de BSA groep nog een gepatenteerde driewieler gelanceerd met scharnierkoppeling tussen voor- en achterframe, maar dat was op z’n zachtst gezegd geen succes.
Naast Ariel motoren werden er ook Ariel auto’s op de markt gezet en het was ook de vierwieler die het merk begin deze eeuw uit haar as deed herrijzen. De Ariel Atom was een kekke roadster die in verschillende versies op de markt werd gebracht, waaronder een 507 pk V8. Ariel haalde recentelijk nog het nieuws doordat het een speciale Atom voor de Britse politie heeft gemaakt, waarmee op hardrijders kan worden gejaagd.
Deze Ariel Ace is de eerste tweewieler die na bijna vijfenveertig jaar het merk weer terug op de motorkaart moet zetten. De Ace is ontwikkeld met behulp van Honda, dat al jaren VTEC motorblokken levert voor de Atom. De Ace wordt aangedreven door de 173 pk sterk 1.237 cc V4 die we kennen van de VFR1200 en Crosstourer. Ariel claimt rond het motorblok een rijwielgedeelte te hebben ontwikkeld wat in veel opzichten uniek moet zijn.
De Ace zal in verschillende uitvoeringen leverbaar zijn; met conventionele of grinder voorvork, eenzitter of tweezitter, lage of hoge zit, verschillende uitlaatsystemen, verschillende plaatwerk opties en verschillende kleuren, afwerkingen en materialen. Ariel verwacht tussen de 100 en 150 motoren per jaar te gaan bouwen, voor een prijskaartje vanaf £20.000.