Zoeken

Aprilia vernieuwt RSV4 Tuono V4 1100

10 oktober 2016
Aprilia heeft op de Intermot in Keulen een vernieuwde RSV4 en Tuono V4 1100 onthuld. Naast dat beide motoren nu aan Euro 4 voldoen en over de laatste generatie APRC beschikken - met nu onder andere bochten-ABS - moet de RSV4 volgens de Italianen op het circuit één seconde per ronde sneller zijn.

Nieuwe Öhlins vering, nieuwe remmen en een nieuw APRC elektronicapakket dat nu van bochten-ABS en een autoblipper voor het terugschakelen zonder koppeling is voorzien, dat is de 2017 Aprilia RSV4 in een notendop. Aprilia’s Superbike is net als dit jaar in twee versies leverbaar: de RSV4 RR en de exclusieve RSV4RF als homologatiemodel van het WK Superbike.   

Motorisch is de 2017 RSV4 identiek aan het huidige model, met een vermogen van 201 pk bij 13.000 toren en een koppel van 115 Nm bij 10.500 toeren per minuut, met dat verschil dat het blok nu aan Euro 4 voldoet. Ook het geluid moet volgens de Italianen nog op hetzelfde niveau liggen als met Euro 3. De inmiddels alweer vierde generatie APRC is opnieuw verfijnd en nu ook met Bochten-ABS uitgebreid, dat in samenwerking met Bosch is ontwikkeld. 

Een andere interessante feature is de toevoeging van een autoblipper aan de quickshifter, wat terugschakelen zonder koppeling mogelijk maakt. Daarnaast heeft Aprilia nu ook een bijzonder vet ogend TFT display toegepast. Aprilia claimt dat de 2017 RSV4 op het circuit een seconde sneller moet zijn.

Naast een vernieuwde RSV4 heeft Aprilia ook de Tuono V4 1100 onderhanden genomen. Ook bij de hypersportieve naked is het APRC elektronicapakket vernieuwd en met bochten-ABS, een pit limiter en cruise control uitgebreid. Het vermogen ligt net als bij het huidige model op 175 pk, maar dan volgens de Euro 4 norm. De 2017 Tuono V4 1100, die net als het huidige model als RR en Factory leverbaar is, heeft hetzelfde TFT scherm als de nieuwe RSV4.