Aprilia RSV4 R-FW GP: 250 pk superbike
Mocht je het alweer vergeten zijn: twee jaar geleden lanceerde Aprilia de RSV4 R-FW, het Factory Works project dat de standaard RSV4 RF omtoverde in een 230 pk sterke raceklare fiets. Ontwikkeld en gebouwd door de raceafdeling van Aprilia zelf. Aprilia ging daarmee nog een stap verder dan de rest, dat alleen maar racekits levert voor hun Superbikes.
Voor 2017 hebben de Italianen daar nog een kolenschep bovenop gedaan door het Factory Works project naar 4 verschillende pakketten uit te breiden, waarbij nu wordt gesproken over een topvermogen van 250 pk. Elk van die vier modellen zal specifiek worden gebouwd voor het kampioenschap waarvoor ze zullen worden ingezet.
Romano Albesiano, Aprilia Racing Technical Manager:
Aprilia Racing heeft altijd deelgenomen aan de belangrijkste wegrace klassen, zoals de motoGP, om ervaring op te doen en technologieën te ontwikkelen die bij straatfietsen kunnen worden toegepast. De RSV4 is het beste voorbeeld van een nauwe samenwerking tussen de racewereld en productie.
Met het Factory Works programma biedt Aprilia nu iets extra, iets echt unieks - de kans om een echte racemotor te bezitten. Leverbaar op verschillende niveau’s: het begint met een RSV4 die voor circuit gebruik is geoptimaliseerd, gevolgd door de SSTK versie die exact gelijk is aan de 2015 FIM Superstock 1000 racer en een echter Superbike.
Voor 2017 zijn we echter nog een stap verder gegaan met een extreme RSV4 configuratie, waarbij pneumatische kleppen zijn toegepast. Met de FW-GP biedt Aprilia Racing klanten niet alleen technologie uit de MotoGP, maar ook een speciale service qua informatie, support en finetuning van de motor, tijdens en na de koop.
Het begint dus met de RSV4 R FW-SSTK1, wat in feite een RSV4 met Race Pack (Öhlins vering en gesmede wielen) is. De elektronica is standaard, buiten dat er een ultralichte accu is gemonteerd. De standaard ECU is in Race modus opnieuw geprogrammeerd door Aprilia Racing. Ook het instrumentarium is aangepast met nu indien gecombineerd met het V4-MP systeem prominent een laptimer in beeld. Het Multimedia Platform is een telemetrie systeem waarbij de elektronische settings per bocht kunnen worden aangepast. Het blok heeft geen thermostaat en secondair luchtsysteem, een Akrapovic uitlaatsysteem, racekuip en complete motoroptimalisatie.
De RSV4 R FW-SSTK2 gaat een stap verder, ten opzichte van de SSTK1 heeft de fiets een andere door de raceafdeling ontwikkelde APX2 ECU, waarbij ontsteking en motor control volledig programmeerbaar zijn. De ECU heeft ook een data acquisitie systeem, waarbij je de keuze hebt om ofwel de standaard sensoren of optionele sensoren die wel volgens het FIM Superstock 1000 kampioenschap mogen worden gebruikt te gebruiken. Het maximum vermogen van de fiets heeft volgens Aprilia nu 204 pk.
Met de RSV4 R-FW SBK begint het pas echt leuk te worden. Ten opzichte van de SSTK2 is een GPS module voorzien en is er optioneel een telemetrie sensor kit beschikbaar. Het instrumentarium wordt nu aangestuurd door middel van het SBK standaard Racing button panel. De versnellingsbak heeft een autoblipper, het blok is SBK modificaties ondergaan, die het topvermogen op 215 pk hebben gebracht.
De drie versies vallen echter in het niet bij de RSV4 FW-GP, waarbij Aprilia alles uit de kast heeft getrokken voor de ultieme racemachine. Uitgangspunt is de RSV4 R-FW SBK, maar dan (net als in de MotoGP) een boring van 81 mm en pneumatische kleppen, die wordt opgegeven voor een topvermogen van maar liefst 250 pk.
Mocht je hiervoor in de running zijn, dan krijg je ook nog een speciale behandeling: je mag naar het hoofdkantoor van Aprilia Racing om het contract te bespreken, zodat voor de engineers de ideale configuratie voor behoeftes en budget kan worden bepaald. Gedurende het opbouwen van de fiets krijg je live beelden van het proces, en je krijgt een aparte ‘hot-line’ voor vragen en ondersteuning. Ook heb je het recht op een Aprilia Racing racepak en een paddock pas voor een MotoGP weekend naar keuze, en krijg je een uitnodiging voor een Aprilia circuitdag, waar Aprilia Racing engineers de motor voor je gaan afstellen.