Aprilia RSV4: het had ook zo kunnen zijn
Dat het design van Aprilia's RSV4 een hele andere wending had kunnen krijgen, dat blijkt maar al te duidelijk uit dit beeldmateriaal van het oorspronkelijke ontwerp van Robbiano Design.
Mocht de naam Sergio Robbiano je niets zeggen, de Italiaan leerde de kneepjes van het ontwerpvak onder Massimo Tamburini, destijds directeur van CRC. Vier jaar lang was Robbiano werkzaam bij CRC, leerde veel van projecten als de Ducati 916 en Cagiva Mito Ev en besloot in 1995 zijn eigen ontwerpburo Robbiano Design op de richten.
Het lot brengt Robbiano dáár waar zijn leermeester jaren daarvoor werkzaam was: het in Verona gevestigde Bimota. Robbiano was verantwoordelijk voor het ontwerp van de Vdue, de SB8R, de DB5 en de DB6 Delirio. Daarnaast richtte de Italiaan zich ook op het ontwerpen van kleding, helmen en motorlaarzen voor onder andere AGV, Spidi en XPD.
In 2005 werd Robbiano door Aprilia gevraagd een ontwerp te maken van de op dat moment nog top secret RSV4, die bij Aprilia de RSV 1000R moet gaan opvolgen. Robbiano's ontwerp bestond uit een tweedelig aluminium/magnesium rijwielgedeelte met bijpassende achterbrug. Bij het frame was de balhoofdsectie uit aluminium vervaardigd, dat was verbonden met het magnesium deel waar de achterbrug in was gemonteerd.
Het uitzonderlijke rijwielgedeelte liet men al snel vallen voor een geheel uit aluminium vervaardigd exemplaar, maar verder hebben veel zaken van het oorspronkelijke ontwerp de eindfase daadwerkelijk bereikt. Grootste verschil zit ;m in de koplampsectie, die uiteindelijk zijn kenmerkende 3 koplampen kreeg. Ook de kuipdelen zijn in de productieversie kleiner uitgevoerd, om méér van het motorblok zichtbaar te maken en kreeg de RSV4 een kort kontje à la RCV212 en iconische ribben op tank en kont.