Zoeken

Aprilia onthult Caponord 1200

14 november 2012
Hij was door Aprilia al geruime tijd geleden aangekondigd, maar op de EICMA in Milaan heeft Aprilia het doek gelicht van de nieuwe Caponord 1200, waarmee de Italianen de aanval hebben ingezet op de sportieve varianten in het populaire segment van dikke allroads. Zoals van Aprilia te verwachten is de Caponord van alle elektronica uit Noale te voorzien.

Aprilia Caponord_01

Zoals we in eerdere berichtgeving omtrent de Caponord al wisten te vertellen is Aprilia's nieuwe allroad een afgeleide van de Dorsoduro 1200, die enkele jaren geleden door de Italianen werd gelanceerd. Frame en motorblok zijn rechtstreeks van de Dorsoduro overgenomen, maar dan aangepast op het toepassingsgebied van de Caponord. Aprilia Caponord_04Aprilia's nieuwe handelskenmerk sinds de RSV4: de kenmerkende neus met drie koplampen. De ruit is in hoogte in te stellenHoewel het motorblok hetzelfde is heeft Aprilia zowel de elektronica als het inwendige aangepast, om de V-Twin van onderuit sterker te maken. Om diezelfde reden zijn ook de tandwielverhoudingen van de versnellingsbak aangepast. De 1.197cc V-Twin wordt in de Caponord opgegeven voor een vermogen van 128.1 Pk bij 8.500 toeren en een koppel van 115,7 Nm bij 6.500 toeren per minuut, wat een fractie minder is dan de Dorsoduro. Net als bij de Dorsoduro is te kiezen uit drie verschillende mappings: Sport, Touring en Rain, waarbij bij het laatste het vermogen tot 100 Pk is ingedamd.

Ook het rijwielgedeelte is ten opzichte van de Dorsoduro lichtelijk aangepast. De Caponord beschikt ogenschijnlijk over hetzelfde frame, maar is diepgaande modificaties ondergaan voor het toepassingsgebied. Ten opzichte van de Dorsoduro is de wielbasis met 37 mm verlengd naar nu 1.565 mm, terwijl de balhoofdhoek en naloop licht zijn vergroot naar 27,3 graden en 125 mm. Dit om de motor meer stabiliteit op hoge snelheid te geven. Ook de zadelhoogte is een stuk verlaagd naar nu 840 mm (870 mm bij de Dorsoduro), waardoor de fiets een stuk gemakkelijker te manoeuvreren zal zijn. Groottouristen kunnen ook tevreden zijn, de Caponord is voorzien van een 24 liter tank, waardoor flink wat kilometers moeten kunnen worden afgelegd voordat een benzinepomp moet worden opgezocht. Dat met de Caponord vooral niet het niet-geasfalteerde moet worden opgezocht blijkt ook uit de bandenkeus, de fiets is van 17" wielen voorzien (volgens Aprilia dezelfde lichtgewicht wielen als de RSV4), waarbij aan de achterkant zelfs een 190 mm brede achterband is toegepast.

De standaard versie is van een 43 mm Sachs upside down en zijdelings geplaatste Sachs monoshock voorzien, die beide geheel instelbaar zijn. Standaard is de Caponord ook van een uitschakelaar Aprilia Caponord_02ABS en tractie controle voorzien. De tractie controle is in drie standen in te stellen en daarnaast ook nog uit te schakelen. Level 1 is volgens Aprilia voor puur sportief rijden, level 2 voor in de stad en tijdens toeren in het algemeen en level 3 voor moeilijke omstandigheden wanneer de grip te wensen overlaat.

Mocht de standaard versie niet genoeg voor je zijn, dan kan de fiets met een Travel Pack worden uitgebreid. In het Travel Pack zijn een middenbok en in kleur gespoten zijkoffers terug te vinden, maar belangrijker is de elektronica die in deze uitvoering flink is uitgebreid. Naast cruise control beschik je dan over semi-actieve vering, door Aprilia ADD (Aprilia Dynamic Damping) gedoopt. Daarmee is Aprilia na Ducati het tweede merk dat actieve vering op een dikke allroad toepast. Bovendien is dan ook de veervoorspanning van de achterveer elektronisch snel aan te passen op solo, met duo, solo met koffers en duo met koffers.

Aprilia Caponord_03
Naast zwart is de Caponord ook in het wit leverbaar 

De Aprilia Caponord 1200 wordt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2013 leverbaar, de prijzen zijn begin 2013 bekend.