Zoeken

Aprilia lanceert langverwachte Tuono V4R

2 november 2010

Twee jaar na de lancering van de RSV4 Factory komt Aprilia met de lang geanticipeerde Tuono V4R, een 162 pk sterke naakte superbike boordevol elektronische gadgets die recentelijk op de nieuwe RSV4 Factory APRC werden geïntroduceerd.

Aprilia Tuono V4R_1.jpg

Net als de vorige Tuono 1000R is ook deze Tuono V4R een regelrechte afgeleide van Aprilia's Superbike racer. In tegenstelling tot de oude Tuono, die compleet van kuipwerk was ontdaan en voorzien van een 'scooter-achtig' neusje heeft de Tuono V4R naast een aangepaste neus zijpanelen en een bellypan aangemeten gekregen. Met als eindresultaat een naakte supersport die er zondermeer mag wezen.

Bijzonder aan de V4R is, naast zijn agressief uiterlijk, het feit dat de fiets standaard beschikt over  het complete APRC pakket, wat recentelijk op de behoorlijk exclusieve RSV4 Factory APRC werd geïntroduceerd. En dat betekend ATC (Aprilia Traction Control), AWC (Aprilia Wheelie Control) AQS (Aprilia Quick Shifter) en ALC (Aprilia Launch Control). Het APRC maakt gebruik van twee gyrometers en twee acceleratiemeters om de ECU de dynamische staat van de motorfiets te laten bepalen en daarmee het koppel van de motor te controleren om zodoende te allen tijde de potentie van de motor maximaal te kunnen benutten.

Voor toepassing in de Tuono heeft Aprilia de 999,6 cc V4 getemperd, maar niet heus. Nog altijd staan er 162 pk tot je beschikking, waarmee Aprilia Ducati's 150 pk sterke streetfighter de kroon steekt. Het maximale vermogen wordt geleverd bij 11.000 toeren, terwijl het maximale koppel van 110 Nm bij 9.000 toeren wordt vrijgegeven. Ten opzichte van de RSV4 is de versnellingsbak aangepast, waarbij de overbrenging van de eerste drie versnellingen dichter bij elkaar is gekomen. Zoals we gewend zijn van Aprilia heeft Aprilia Tuono V4R_2.jpgook deze Tuono V4R beschikking over ride-by-wire techniek en drie  motormappings: T (Track), S (Sport) en R (Road). De fiets beschikt verder over een nieuw uitlaatsysteem dat twee kilo lichter is dan dat van de RSV4R.

Het rijwielgedeelte is in grote lijnen overgenomen van de RSV4R, maar op punten wel aangepast. Zo beschikt de fiets over een compleet instelbare 43 mm Sachs upside-down voorvork (RSV4R: Showa, RSV4 Factory: Öhlins) en nieuwe wielen die 2 kilo lichter zijn dan die van de RSV4R. Door de motor achter iets te laten zakken groeiden de balhoofdhoek en naloop marginaal naar 25° en 107 mm. Ook heeft de Tuono met 1.440 mm een 20 mm langere wielbasis, hetgeen werd gerealiseerd door het wiel naar achteren te plaatsen. Deze aanpassingen moeten de fiets, die wordt opgegeven voor een rijklaar gewicht van 179 kilo, iets meer stabiliteit geven.

De remmen zijn uit huize Brembo, maar niet de monoblocs die op de RSV4 zijn toegepast. Hoewel de in remschijf geplaatste krans anders doet vermoeden is de Tuono niet met ABS uitgevoerd, maar dat zou met nieuwe Europese wetgeving op de loer in de toekomst wel eens kunnen veranderen.