Aprilia 2015 RSV4 RR en RF: 201 pk bij 180 kilo droog
Met de RSV4 RR presenteert Aprilia naar eigen zeggen de meest compromisloze supersport motorfiets ooit, en een motorfiets die qua prestaties en effectiviteit niet eerder zo nauw verwant was aan een raceversie. Ten opzichte van zijn voorganger is het vermogen van de RSV4 RR met 16 pk toegenomen tot meer dan 200 pk, en is het koppel bij alle toerentallen verder gestegen terwijl het V4-blok van de RR tegelijkertijd lichter werd. Andere opvallende noviteiten zijn een verder geoptimaliseerd zwaartepunt, de verstelbare positie van het motorblok en een swingarm die met 14mm groeide om de neiging tot wheelies vanwege het toegenomen vermogen verder te onderdrukken.
Daarnaast is het Aprilia Performance Ride Control (APRC) systeem verder doorontwikkeld en is de RSV4 RR nu ook te voorzien van een V4-MP telemetriekit. Het V4-MP systeem is een zeer geavanceerde versie van het Aprilia Multimedia Platform waarmee de smartphone van de bestuurder via Bluetooth wordt gekoppeld aan de elektronica van de RSV4 RR en vervolgens aan het internet.
Ter gelegenheid van de introductie van de RSV4 RR, die qua uitrusting te vergelijken is met de voorgaande Factory-versie, lanceert Aprilia met de RSV4 RF tegelijkertijd ook een tot 500 exemplaren gelimiteerde uitvoering. Deze special edition is ondermeer voorzien van het Race Pack, met lichtgewicht aluminium velgen en een meer geavanceerde Öhlins vering.