Aprilia 2013 RSV4 nu bij de dealer
Afgelopen jaar was de Aprilia RSV4 hét wapen waarmee Max Biaggi het Superbike-kampioenschap zowel voor zichzelf als voor Aprilia veilig stelde. En ook na de eerste race in het Superbike-seizoen 2013 domineert de Aprilia RSV4 het kampioenschap door de 1e, 2e en 3e plaats in het algemeen klassement te bezetten. Met de introductie van de nieuwe RSV4 Factory ABS en RSV4 R ABS maakt Aprilia de pure raceprestaties van de RSV4 nu voor een groot publiek bereikbaar.
Deze twee uitvoeringen van de nieuwe RSV4, die eind vorig jaar op de EICMA voor het eerst te zien was, zijn de snelste, krachtigste en veiligste RSV4’s die de Italianen uit Noale ooit hebben ontwikkeld. Tot de highlights behoren een nieuw ABS-remsysteem, een vernieuwd chassis, een vermogen van de 65o V4-krachtbron dat werd verhoogd naar 184 pk (koppel 117 Nm) en uiteraard standaard het geavanceerde, verbeterde APRC-systeem met de zelfkalibrerende en ‘wheelie control’ functies dat nu nog beter samenwerkt met het elektronische Ride by Wire motormanagement van de krachtige V4-motor.
Uiterlijk is de nieuwe RSV4 ABS direct herkenbaar, vooral in de R-uitvoering, die wordt geleverd met een afwijkende livery voor het voorspatbord. Daarnaast heeft de RSV4 een nieuwe, matte afwerking voor de komplampunit en een nieuwe onderkant voor de uitlaatdemper. De meest herkenbare optische wijziging van de Aprilia RSV4 is echter de nieuwe brandstoftank. Die is niet alleen qua constructie gewijzigd om plaats te bieden aan de ABS-unit, maar ook voor een grotere actieradius en een verbeterde ergonomie voor de berijder. De tankinhoud is met 1,5 liter gegroeid tot 18,5 liter, terwijl de nieuwe lijnen op de tank de bestuurder meer gevoel met de RSV4 bieden bij het remmen en in bochten. Deze oplossing is overigens rechtstreeks afkomstig van de RSV4 uit het World Superbike Kampioenschap. De R-versie tot slot krijgt een nieuw look met agressieve matzwarte accenten.
Onder het nieuwe plaatwerk heeft de RSV4 tal van technologische vernieuwingen gekregen. Zo beschikt hij over een opgewaardeerd remsysteem met vóór een Brembo M430 radiaal gemonteerde remklauw en achter een nieuw, nog efficiënter exemplaar. Daarnaast is de positie van de RSV4 ABS krachtbron gewijzigd, een mogelijkheid die normaliter enkel is voorbehouden aan racemotoren en een USP waarmee de RSV4 zich in dit segment onderscheidt. Samen met een aangepast scharnierpunt voor de swingarm zorgt die nieuwe positie van het blok voor een grotere stabiliteit en controle over de motorfiets. Tevens zorgde die aanpassing er voor dat de positie van het zadel nog verder verlaagd kon worden, tot 840 mm boven de grond.
Zowel de RSV4 Factory APRC als de RSV4 R APRC wordt in de Benelux standaard geleverd met een technologisch hoogstaand ABS-systeem. Het systeem is naar wens uitschakelbaar en biedt drie keuze-instellingen:
Level 1 - Track: bedoeld voor het circuit (maar ook goedgekeurd voor straatgebruik), met zowel voor als achter maximale remprestaties, zelfs onder veeleisende omstandigheden en bij iedere snelheid.
Level 2 - Sport: bedoeld voor sportieve prestaties op de openbare weg. Remt op beide wielen met een tip-over systeem (RLM – Rear Lift-up Mitigation) waarbij het ABS afhankelijk van de snelheid progressief ingrijpt.
Level 3 - Rain: bedoeld voor rijden op een ondergrond met een matige tractie. Remt tevens op beide wielen en wordt gecombineerd met het tip-over systeem.
De nieuwe Aprilia’s RSV4 Factory ABS en RSV4 R ABS zijn per direct leverbaar bij de officiële Aprilia-dealers.
Prijzen Nederland
Aprilia RSV4 R APRC ABS: € 20.990,-
Aprilia RSV4 Factory APRC ABS: € 23.990,-
Prijzen België
Aprilia RSV4 R APRC ABS: € 18.490,-
Aprilia RSV4 Factory APRC ABS: € 20.990,-