70 pk voor Japanse RC213V-S
Natuurlijk, Honda fans zullen meteen roepen dat met tuningskit er bij de nieuwe RC213V-S MotoGP replica maar liefst 215 paardenkrachten beschikbaar zijn, maar voor die kit moet nog eens € 12.000 extra worden afgetikt, alsof € 188.000 in Duitsland (tel maar rond de € 225.000 bij ons) nog niet duur genoeg is.
Waar de huidige generatie 1000cc supersports zijn hand niet meer omdraait voor 200 pk perst Honda’s MotoGP replica er slechts 159 paardenkrachten uit, 46 minder dan een Panigale R, om maar eens een fiets te noemen. Tenminste, zolang je niet in Frankrijk woont, waar 102 pk nog steeds het (officiële) plafond is.
In de Verenigde Staten is het zelfs nog triester gesteld, daar is het maximum toerental tot 9.400 toeren beperkt en wordt ‘ie opgegeven voor 101 pk, minder dan een VFR800, om er maar eens een andere V4 bij te halen. En alsof dát nog niet triest genoeg is, is de racekit in de Verenigde Staten niet leverbaar.
Japan spant ditmaal echter de kroon met een opgegeven vermogen van 70 pk, volgens de Japanse sectie van de speciale RC213V-S website. We vragen ons af welk land als eerste een versie met trappers krijgt.