40 Anniversary voor 2015 GL1800 GoldWing
Geen speciale uitvoering waarbij een greep in de accessoire catalogus is gedaan, maar een 40th anniversary logo op de ruggesteun van de duozit, eenzelfde logo op de contactsleutel zijn de enige verschillen die Honda aan de 2015 GoldWing heeft aangebracht om het heugelijke feit te vieren dat de motor dan 40 jaar in het gamma zit. Dat én een vierde, zeer fraaie two-tone kleurstelling die naast de drie andere kleuren Graphite Black, Pearl Glare White en Digital Silver Metallic wordt gevoerd, waarbij die laatste kleur ook nieuw voor 2015 is.
Voor een anniversary model hadden we misschien wat meer verwacht, maar van de andere kant: de motor heeft in vier decennia tijd een trouw publiek opgebouwd die juist iets subtiele meer weten te waarderen. Voor die club is de two-tone kleurstelling misschien al te gewaagd.
Populaire jongen dus, die GoldWing, die z’n avontuur in 1975 begon als naakte GL1000, waar al snel door diverse leveranciers als het Amerikaanse Vetter en het Engelse Rickman toerruiten, kuipen en koffersets werden geleverd. De GL1000 werd door Honda vijf jaar gevoerd en pas in het laatste jaar konden door Honda zelf bijpassende koffers worden geleverd.
In 1980 werd de cilinderinhoud iets vergroot, kreeg de motor de typeaanduiding GL1100 en werd er ook een Interstate uitvoering leverbaar, die volledig als toermotorfiets was aangekleed. De nog leverbare naked bike werd vanaf dat moment GL1100 Standard genoemd. Amerika bleek de grootste markt voor de GoldWing, wat Honda in 1981 deed besluiten de productie van Japan naar Ohio te verplaatsen. In 1982 kwam Honda met de GoldWing Aspencade, een luxere uitvoering van de Interstate.
In 1984 kreeg de GoldWing een compleet nieuw motorblok met opnieuw een grotere cilinderinhoud, maar een echte metamorfose stond voor 1988 gepland toen de GoldWing als GL1500 met een vette zescilinder boxermotor werd uitgevoerd. De motor was het resultaat van 15 verschillende motoren in 60 prototype stages, door het ontwikkelingsteam geëvalueerd.
Dertien jaar lang werd de GL1500 GoldWing gevoerd, waarna in 2001 de GL1800 werd geïntroduceerd, een nóg luxere variant met ongekend koppelsterke zescilinder motor waar 8 jaar ontwikkeling aan vooraf was gegaan. De GL1800 maakt tot op de dag van vandaag deel uit van Honda’s lineup. In 2006 werd als optie een Airbag geïntroduceerd en in 2011 kreeg de toerfiets nog een nieuwe styling, waarbij onder andere de capaciteit van de koffers werd vergroot.
De 2015 GL1800 GoldWing 40th anniversary zal op de Intermot in Keulen voor het eerst aan het publiek worden getoond. Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.