2015 Yamaha YZF-R1 SP 230 pk?
Artist impression van de 2015 YZF-R1
Het is geen publiek geheim dat bij Yamaha volop aan een nieuwe YZF-R1 wordt gewerkt, wel hoe de fiets er exact uit komt te zien en wat z'n technische specificaties zijn. Volgens de geruchten zal de geometrie van de nieuwe R1 extremer zijn, waarbij het rijwielgedeelte uit een mix van YZR-M1 en YZF-R6 moet bestaan.
Uit de spionagefoto's blijkt duidelijk dat de 2015 R1 een centraal geplaatste luchtinlaat heeft, wat volgens engineers de meest effectieve manier is om lucht in de airbox te krijgen. Yamaha volgt hiermee de trend die door Kawasaki en BMW al is ingezet. Om ons journalisten op het verkeerde spoor te zetten heeft Y
amaha op het prototype de kuip van een R6 geplakt, waardoor het nog gissen blijft naar het definitieve ontwerp.Duidelijk is wel dat, in tegenstelling tot alle eerdere geruchten, Yamaha bij de YZF-R1 trouw blijft aan het vier-in-lijn concept met Crossplane krukas en dus niet voor een nieuwe driecilinder gaat. De nieuwe viercilinder is wel smaller gebouwd, waardoor er extremere hellingshoeken kunnen worden behaald. De uitlaten in het kontje hebben plaatsgemaakt voor een onderliggend uitlaatsysteem, wat weer goed is voor de massacentralisatie.
Yamaha gaat de 2015 YZF-R1 in twee versies op de markt zetten: een standaard versie die al goed moet zijn voor een topvermogen van 200 pk, en een duurdere SP versie als basismodel voor het WK Superbike. Naast dat die SP over duurdere onderdelen als Öhlins vering, Marchesini wielen, een aluminium tank en verschillende carbonfiber onderdelen beschikt, is het laatste gerucht dat de SP over een topvermogen van 230 pk beschikt, maar dit laatste valt nog maar te bezien.
De 2015 YZF-R1 zal waarschijnlijk op de Intermot in Keulen worden gepresenteerd.