Zoeken

2011 ZX-10R via Internet uitgelekt

30 september 2010

Bij Kawasaki zullen ze in het vervolg wel twee keer nadenken voordat informatie van een nieuw model aan de schrijvende pers onder embargo beschikbaar wordt gesteld. Een week voor de officiële lancering van de ZX-10R zijn beelden van de nieuwe fiets al volop uitgelekt.

Oorzaak van het probleem lag bij het Amerikaanse Cycle World, dat deze week al de november editie uitbracht waarin een compleet verslag van de 2011 Ninja te lezen was. Amerikaanse website's Asphalt & Rubber en Hell for Leather publiceerden scans van het artikel, waarmee de foto's wereldwijd werden verspreid. Beide website's haalden de woede van Kawasaki USA op hun hals, omdat het volgens Cycle World een proefdruk zou betreffen die door de website's onrechtmatig zou zijn gepubliceerd. Na een oproep op Facebook te hebben gedaan reageerden lezers masaal met zelfgemaakte foto's van het blad, dat al volop in de Amerikaanse kiosken was terug te vinden, waarna Cycle World de fout bij de uitgever wilde neerleggen omdat de november editie een week te vroeg zou zijn uitgebracht.

Kawasaki-ZX-10R_2011_3.jpgKawasaki-ZX-10R_2011_5.jpgKawasaki-ZX-10R_2011_6.jpg
Kawasaki-ZX-10R_2011_4.jpg

Het leed was echter geschied, waarna het Britse Motorcyclenews ook besloot het embargo te negeren en foto's van de USA uitvoering van de ZX-10R online te publiceren. Ook het italiaanse Motorbox negeerde het embargo en publiceerde beelden van de nieuwe Ninja, echter geen Amerikaans beeldmateriaal maar foto's die voor de Europese markt zijn bedoeld, getuige het ontbreken van de in Amerika verplichte reflectoren.

De 2011 ZX-10R moet volgens Cycle World beschikken over een vermogen van 200 pk, hoewel dat cijfer door Kawasaki USA werd tegengesproken omdat de definitieve vermogenskarakterestiek nog niet bekend zou zijn vanwege nog lopende emissie-goedkeuringen. MCN houdt het op een vermogen van 185 pk, bij een rijklaargewicht van 198 kg, tien kilo minder dan zijn voorganger. De prominente luchtinlaat brengt lucht naar het 48% grotere luchtfilter van de -eveneens- grotere airbox, terwijl de inlaatkelken van 43mm naar 47mm zijn gegroeid en de inlaatkleppen 1mm groter zijn geworden.

De nieuwe Ninja moet verder zijn uitgerust met een zeer geavanceerd traction control systeem (genaamd S-KTRC: Sport-Kawasaki Traction Control, dat veel geavanceerder moet zijn dan het op de 1400 GTR geintroduceerde systeem), ride-by-wire motormanagement (met meerdere mappings) en Race-ABS (genaamd KIBS: Kawasaki Intelligent Brake System), wat door Bosch werd ontwikkeld. Andere opmerkelijke zaken dit bij de 2011 Ninja zijn terug te vinden zijn de horizontaal geplaatste achterschokbreker, de toepassing van een Big Piston Fork.

Kawasaki-ZX-10R_2011_7.jpg
Veroorzaker van alle kwaad: het Amerikaanse Cycle World, dat haar november editie 'per ongeluk' vroegtijdig uitbracht.

Voor de officiële informatie zullen we moeten wachten tot de Intermot in Keulen volgende week, een uitgebreid verslag van de nieuwe Ninja zal dan niet lang op zich laten wachten.