Yamaha vernieuwt XJR1300 en lanceert XJR1300 Racer
Eigenbouw is hot, en daar probeert Yamaha al enkele jaren een graantje van mee te pikken. Hetgeen heeft geresulteerd in samenwerking met eigenbouwers als Wrenchmonkees, D
EUS Ex Machina, de Amerikaan Roland Sands of de in New York woonachtige Japanner Keino Sasaki, wiens laatste creatie toevallig een verbouwde XJR1300 is, die Rhapsody in Blue is genoemd.
Om dichter bij dat hele eigenbouw verhaal te komen staan heeft Yamaha voor 2015 de XJR1300 een make-over gegeven, waarbij de tank smaller en het stuur breder is gemaakt om het gevoel van een dikke fiets te accentueren. Bovendien moet de zithouding er op vooruit zijn gegaan. Meest in het oog springend zijn echter de grote nummerschilden die aan de zijkanten zijn aangebracht, die samen met het kortere zadel en ranke ophangbeugel voor het achterlicht de XJR1300 een hoger flattrack racer gehalte hebben gegeven.
Motorisch zijn door Yamaha geen schokkende veranderingen aangebracht, wat betekent dat de XJR1300 nog steeds wordt aangedreven door een 1.250 cc vierinlijn, volgens Yamaha de dikste luchtgekoelde vierinlijn op de markt, die goed is voor een vermogen van 98 pk en een koppel van 108 Nm.
XJR1300 Racer
Om te demonstreren wat je zoal met een XRJ1300 als uitgangspunt zou kunnen doen, mocht je op zoek zijn naar een leuk winterproject, heeft Yamaha de XJR1300 Racer gemaakt. De Racer is alleen als kit leverbaar, ofwel: je koopt een nieuwe XJR1300 waar door de dealer de Racer kit wordt opgeschroefd. De kit bestaat uit een carbon racekuipje, clip-ons in plaats van een stuur, een kort carbon voorspatbord met aluminium bevestigingsplaat en een carbon afdekkap voor de duozit.