Yamaha legt focus op platform ontwikkeling
Het idee achter platform strategie is logisch én simpel: door eerst een motorblok te ontwikkelen, gevolgd door enkele frames, kunnen met relatief weinig ontwikkelingskosten in één klap verschillende modellen worden gelanceerd. Het idee is echter ook alles behalve nieuw: Honda heeft al aangetoond dat het werkt met het NC concept, waar één motorblok inmiddels al dienst doet in 6 totaal verschillende modellen, uiteenlopend van een NC700X tot NM4 Vultus.
Volgens Yamaha kan met de platform strategie naar verwachting tot 40% aan directe en indirecte kosten worden bespaard. Zo heeft de strategie Yamaha geholpen haar netwerk aan toeleveranciers flink te stroomlijnen, waarbij het aantal met meer dan 50% (van 400 naar 195) is verlaagd.
In de laatste anderhalf jaar zijn door Yamaha onder de MT paraplu vijf nieuwe modellen gelanceerd: de MT-09, MT-07, MT-125 en dan nog de Sport Tracker en Street Rally varianten van de MT-09. Naar verwachting zal deze lijst de komende week op de Intermot in Keulen nog met een nieuwe FJ-09 worden aangevuld.
De platform strategie is door Yamaha ook aangekondigd tijdens de launch van de Tricity, wat het eerste model van een LMW Leaning Multi Wheeler familie moet zijn. Het volgende platform op Yamaha’s agenda zal de Max familie van motorscooters zijn, die momenteel uit de S-Max, X-Max en T-Max bestaat.