Yamaha, Dark side of Japan
Onder andere de XV750 gaven acte de présence
Het nieuws (en de technische details) mag dan alweer een week oud zijn, toch helpt het als je de nieuw gepresenteerde modellen eens in het echt kunt zien. Vandaar dat Yamaha de tijd rijp achtte voor een klein feestje. En ze hadden wat te vieren, want na een periode van relatieve stilte is het voor 2014 weer helemaal volgas met een keur aan nieuwe modellen. Enkele daarvan, zoals de MT-09, zijn inmiddels al geïntroduceerd en gereden, andere zijn nog nageltjenieuw. En veel verser dan dit kan het niet, enkele machines kwamen direct van de EICMA om hier op het podium te staan.
Al had het in eerste instantie veel weg van een min of meer besloten feestje, toch had Yamaha Nederland daar een geheel eigen draai aan gegeven. Behalve relaties en dealers waren bijvoorbeeld ook geselecteerde facebookfans aanwezig om het feestje op te luisteren. En daarbuiten troffen we uiteraard ook enkele bekende namen als Frans Verhoeven, Henk Schiffmacher en een opvallend frisse Wilco Zeelenberg. Maar de meeste aandacht ging toch uit naar de nieuwe motoren.
Voor wat het gekozen theme betreft, dit omvat meer dan alleen een mooie kreet. Het publiek moet weten dat een motor niet noodzakelijk 'af' is als deze uit de showroom komt. Een les die andere merken al jaren kennen en een weg die Yamaha nu ook inslaat. Speciaal hiervoor heeft Yamaha de Wrenchmonkees twee specials laten bouwen rond wat ooit standaard modellen uit de lijn waren. En daarmee houdt het niet op; ook de consument kan hier naar eigen inzicht in meer of mindere mate van extreem verbouwen zijn eigen draai aan geven met de keur aan accessoires en special parts die er beschikbaar zijn.
Aansluitend hierop geeft Yamaha het startsein voor een zelfbouw/custom competitie die gejureerd gaat worden door niemand minder dan Henk Schiffmacher. Meer hierover kunnen we in de aanloop naar de komende motorbeurs verwachten.
De nieuwe X-Max 250 heeft veel weg van zijn grotere broers
Ook op scootergebied heeft Yamaha nieuws. Zo zijn er de nieuwe X-Max 125 en 250 die in navolging op hun grote broers de reeks compleet maken. Veel trekken van de grotere familieleden zijn terug te vinden in deze kleine scooters. Maar nog meer zaten we natuurlijk te wachten op de nieuwe Tricity, Yamaha's idee van de driewieler. Met 125cc is de scooter aanzienlijk lichter dan de Italiaanse conturrentie, maar dat is niet alles. Het gewichtsvoordeel trekt uiteraard door in de lichtvoetigheid, wat nog eens versterkt zou moeten worden door de eigenzinnige voorwielophanging die sterk afwijkt van wat we tot nu toe gewend waren. Volgens de berichten moet dit een stuk lichter uitgevoerd zijn dan 'dat andere' systeem met de daarbij horende voordelen. Hoe het in de praktijk rijdt zullen we melden... zodra we het weten.