Wereldwijde recall Honda CB500 serie
Volgens documenten van het NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration, de organisatie in de Verenigde Staten waar alle recalls verplicht moeten worden aangemeld) hebben in het motorblok van de CB500F, CB500X en CBR500R de bouten van de tuimelaar-as mogelijk geen goede anti-corrosie behandeling gehad.
De niet goed-gekeurde coating kan tot gevolg hebben dat de bout lostrilt, wat kan resulteren in een olielekkage. In het ergste geval kan zelfs de tuimelaar-as losschieten, wat een serieuze motorschade op zal leveren.
Het probleem kwam boven water nadat in de Verenigde Staten in juli vorig jaar drie garantieclaims van een olielekkage binnenkwamen. Twee weken later werd in Honda Thailand's fabriek geconstateerd dat bij een motor voor een andere markt een foutief gecoate bout was gemonteerd, waarna de complete assemblagelijn werd gecontroleerd.
Van september 2013 tot januari 2014 is Honda haar toeleverancier en het eigen magazijn blijven controleren om te inventariseren hoeveel motoren van de verkeerde bouten zijn voorzien. Begin vorige maand werd door Honda een wereldwijde recall uitgeschreven.
Consumenten krijgen automatisch bericht van Honda Nederland om contact op te nemen met de dealer, waar de bouten kosteloos zullen worden vervangen.