Wereldwijde recall BMW vanwege foutieve zijstandaard schakelaar
Beetje water is de schakelaar van de zijstandaard niet opgewassen. Best lullig als de motor er dan tijdens het doorkruisen van een rivierbedding mee ophoudt
Uit documenten die door BMW bij het Amerikaanse NHTSA zijn gedeponeerd blijkt dat bij de geplaagde motoren (en scooters) water de schakelaar van de zijstandaard kan binnendringen als in de regen wordt gereden of tijdens het reinigen met een hogedruk spuit.
Als gevolg van het water geeft de schakelaar er de brui aan, waardoor de motor niet meer zal starten of in het worst case scenario er tijdens het rijden mee op zal houden. BMW heeft de schakelaar bij toeleverancier Toyo Jianng Tsang Electric Co. in Taiwan ingekocht, welke is niet waterdicht te zijn en dus niet aan de BMW specificaties bleek te voldoen.
Het probleem werd al vorig jaar juli door BMW zelf geconstateerd tijdens een interne langeduurtest van de C600 Sport motorscooter. Volgens BMW sloeg de C600 tijdens het rijden af, waarna een intern onderzoek werd gestart en de toeleverancier op de hoogte van het mogelijke probleem werd gesteld.
Door Toyo Jiann Tsang werd vervolgens een intern onderzoek gestart, dat uitwees dat na het wisselen van gereedschap een aantal behuizingen niet volgens specificatie waren geproduceerd.
Naast de langeduurtest C600 ontdekte BMW in de periode juli tot december 2013 nog twee andere gevallen waarbij de schakelaar er na veelvuldig wassen de brui aan had gegeven. Het onderzoek werd in januari 2014 afgerond met de conclusie dat alle schakelaars die niet volgens de juiste procedure zijn geproduceerd vervangen moeten worden.
De recall betreft 2013 modellen van de C600 Sport en C650 GT motorscooters, de F700GS, F800GS, F800GS Adventure, de F800GT, de R1200R en de R1200GS. Volgens een woordvoerder van BMW worden getroffen klanten door BMW geïnformeerd zich bij de dealer te melden, waar de schakelaar binnen 20 minuten en een bak koffie kan worden vervangen.