Verkoopcijfers tweede kwartaal 2016: groei houdt aan
Het einde van vijf jaar hegemonie van BMW lijkt definitief te zijn ingeluid, ook het tweede kwartaal hebben de Duitsers in rode cijfers afgesloten en zijn daarbij samen met Ducati het enige merk dat niet van de opbloeiende motorverkopen weten te profiteren. Vooral de R1200GS en R1200RT modellen lijken over hun hoogtepunt heen.
Drie van de vier Japanse merken gaat het daarentegen voor de wind: Yamaha scoort goed met de nieuwe MT line-up en alles wat daarvan is afgeleid (de XSR en Tracer familie), Kawasaki scoort op alle fronten goed, terwijl bij Honda de nieuwe Africa Twin en NC750X verkooptoppers zijn.
verkoop periode | marktaandeel periode | |||||||
Merk | juni | 2016 | 2015 | verschil | juni | 2016 | 2015 | |
Yamaha | 223 | 1221 | 1111 | 9,90% | 14,57% | 14,96% | 15,32% | |
BMW | 183 | 1126 | 1152 | -2,26% | 11,95% | 13,80% | 15,89% | |
Honda | 265 | 1104 | 708 | 55,93% | 17,31% | 13,53% | 9,77% | |
Kawasaki | 177 | 1063 | 890 | 19,44% | 11,56% | 13,02% | 12,28% | |
Suzuki | 140 | 771 | 770 | 0,13% | 9,14% | 9,45% | 10,62% | |
Harley-Davidson | 134 | 733 | 595 | 23,19% | 8,75% | 8,98% | 8,21% | |
KTM | 101 | 551 | 516 | 6,78% | 6,60% | 6,75% | 7,12% | |
Triumph | 98 | 429 | 375 | 14,40% | 6,40% | 5,26% | 5,17% | |
Ducati | 62 | 370 | 378 | -2,12% | 4,05% | 4,53% | 5,21% | |
Piaggio | 51 | 231 | 202 | 14,36% | 3,33% | 2,83% | 2,79% | |
Zero | 7 | 57 | 19 | 200,00% | 0,46% | 0,70% | 0,26% | |
Aprilia | 9 | 38 | 49 | -22,45% | 0,59% | 0,47% | 0,68% | |
MV Agusta | 7 | 37 | 50 | -26,00% | 0,46% | 0,45% | 0,69% | |
Moto Guzzi | 9 | 33 | 38 | -13,16% | 0,59% | 0,40% | 0,52% | |
Overig | 65 | 398 | 397 | 0,25% | 4,25% | 4,88% | 5,48% | |
Totaal | 1531 | 8162 | 7250 | 12,58% | 100,00% | 100,00% | 100,00% |
Als we de 125cc, de scooters en de hardcore enduro’s buiten beschouwing laten staat BMW weer bovenaan, maar het gat met Kawasaki en Yamaha is niet erg groot.
verkoop periode | marktaandeel periode | |||||||
Merk | juni | 2016 | 2015 | verschil | juni | 2016 | 2015 | |
BMW | 177 | 1079 | 1108 | -2,62% | 14,34% | 15,94% | 18,80% | |
Kawasaki | 172 | 1041 | 856 | 21,61% | 13,94% | 15,38% | 14,53% | |
Yamaha | 189 | 1037 | 902 | 14,97% | 15,32% | 15,32% | 15,31% | |
Honda | 189 | 901 | 547 | 64,72% | 15,32% | 13,31% | 9,28% | |
Harley-Davidson | 134 | 733 | 595 | 23,19% | 10,86% | 10,83% | 10,10% | |
Suzuki | 105 | 655 | 662 | -1,06% | 8,51% | 9,68% | 11,23% | |
Ducati | 62 | 370 | 378 | -2,12% | 5,02% | 5,47% | 6,41% | |
Triumph | 98 | 429 | 375 | 14,40% | 7,94% | 6,34% | 6,36% | |
KTM | 64 | 358 | 301 | 18,94% | 5,19% | 5,29% | 5,11% | |
overig | 44 | 166 | 169 | -1,78% | 3,57% | 2,45% | 2,87% | |
Totaal | 1234 | 6769 | 5893 | 14,87% | 100,00% | 100,00% | 100,00% |