Zoeken

Verkoopcijfers eerste kwartaal 2016: groei 15%

1 april 2016
De Nederlandse motormarkt heeft een uitstekend eerste kwartaal achter de rug, de verkoop van nieuwe motoren noteerde een groei van maar liefst vijftien procent. Honda noteerde procentueel de grootste groei, terwijl in de maand maart Kawasaki voor het eerst het grootste marktaandeel heeft gehaald.

Kawasaki Z800

Na vijf jaar onafgebroken marktleider in Nederland te zijn geweest wordt BMW dit jaar het vuur aardig aan de schenen gelegd. BMW noteerde het eerste kwartaal weliswaar nog een kleine groei van 5%, maar zijn qua absolute cijfers voorbij gestoken door Yamaha, terwijl ook Kawasaki en Honda de Duitsers dicht zijn genaderd.

Na de afgelopen twee jaar al extreem te zijn gegroeid blijft Kawasaki ook dit jaar in de winning mood met een groei van meer dan 25% en alsof dat nog niet genoeg is, heeft Team Green in de maand maart voor het eerst het grootste marktaandeel gehaald. Ten opzichte van Yamaha op de tweede plaats werden 36 meer Kawa’s aan de man gebracht, een verschil van ruim 10%.

Opmerkelijk is ook de groei die Honda heeft gerealiseerd, na jaren rode cijfers te hebben genoteerd. De totale groei bij Honda was bijna 50%, wat voor het belangrijkste deel voor rekening van de nieuwe Africa Twin komt, waarvan er in het eerste kwartaal al 100 zijn verkocht. Ook Ducati (+43% en Zero (+333%) deden het opmerkelijk goed, terwijl bij Triumph voor het eerst rode cijfers (-18%) werden genoteerd.

  verkoop periode   marktaandeel periode
Merk maart 2016 2015 verschil   maart 2016 2015
Kawasaki 357 485 386 25,65% 18,09% 13,81% 12,66%
Yamaha 321 529 475 11,37% 16,27% 15,07% 15,57%
Honda 280 481 322 49,38% 14,19% 13,70% 10,56%
BMW 260 512 489 4,70% 13,18% 14,58% 16,03%
Suzuki 194 291 283 2,83% 9,83% 8,29% 9,28%
Harley-Davidson 170 312 251 24,30% 8,62% 8,89% 8,23%
KTM 98 252 253 -0,40% 4,97% 7,18% 8,30%
Ducati 71 163 114 42,98% 3,60% 4,64% 3,74%
Piaggio 28 74 63 17,46% 1,42% 2,11% 2,07%
Triumph 77 145 178 -18,54% 3,90% 4,13% 5,84%
Zero 11 39 9 333,33% 0,56% 1,11% 0,30%
Aprilia 8 16 11 45,45% 0,41% 0,46% 0,36%
MV Agusta 7 15 15 0,00% 0,35% 0,43% 0,49%
Moto Guzzi 4 8 6 33,33% 0,20% 0,23% 0,20%
Overig 87 189 195 -3,08% 4,41% 5,38% 6,39%
Totaal 1973 3511 3050 15,11% 100,00% 100,00% 100,00%

Als we de 125cc, de scooters en de hardcore enduro’s buiten beschouwing laten staat BMW het eerste kwartaal weer bovenaan, maar wordt op de voet gevolgd door Kawasaki, op iets meer afstand gevolgd door Yamaha en Honda.

  verkoop periode     marktaandeel periode
Merk maart 2016 2015 verschil   maart 2016 2015
BMW 249 488 467 4,50% 14,81% 17,01% 19,24%
Kawasaki 348 473 373 26,81% 20,70% 16,49% 15,37%
Yamaha 271 439 374 17,38% 16,12% 15,30% 15,41%
Honda 226 395 245 61,22% 13,44% 13,77% 10,09%
Harley-Davidson 170 312 251 24,30% 10,11% 10,87% 10,34%
Suzuki 177 260 262 -0,76% 10,53% 9,06% 10,80%
Ducati 71 163 114 42,98% 4,22% 5,68% 4,70%
Triumph 78 147 178 -17,42% 4,64% 5,12% 7,33%
KTM 52 103 115 -10,43% 3,09% 3,59% 4,74%
overig 39 89 41 117,07% 2,32% 3,10% 1,69%
Totaal 1681 2869 2427 18,21% 100,00% 100,00% 100,00%