Verkoopcijfers België 2015: groei 6,5%
Net als in Nederland werd ook in België 2015 positief afgesloten, hoewel de groei bij onze zuiderburen met 6,5% wel kleiner was dan in den Lage Landen, waar een groei van 10% werd genoteerd. Tenminste, voor wat de markt boven de 125cc betreft. Voor de totale markt kan daar dankzij de in België gunstige A1 rijbewijs regeling nog eens eenzelfde cijfer worden opgeteld.
Hoewel ook in België BMW wederom marktleider is in het segment boven de 125cc, is wel opmerkelijk dat de Duitsers bij onze Zuiderburen een beduidend groter marktaandeel hebben, terwijl het marktaandeel van Suzuki en ook Yamaha veel kleiner is. Net als in Nederland noteerde Kawasaki ook in België een groei, hoewel deze met 16,7% wel kleiner was dan in Nederland. Kawasaki is in België wel het grootse Japanse merk.
Opmerkelijk is ook hoe groot het marktaandeel van Harley-Davidson in België is. Het afgelopen jaar gingen er in België 1.307 nieuwe Harley’s van de hand, waarmee het merk - net als in 2014 - op de tweede plaats in de algemene ranking staat. Ook is de groeispurt van Ducati opmerkelijk, van 558 naar 794 stuks, een groei van maar liefst 42,3%.
Verkoopcijfers België:
2014 | 2015 | ||||||
Merk | Aantal | Aandeel | Aantal | Aandeel | Verschil | ||
Aprilia | 35 | 0,33% | 57 | 0,50% | 62,86% | ||
BMW | 2.476 | 23,07% | 2.509 | 21,96% | 1,33% | ||
Ducati | 558 | 5,20% | 794 | 6,95% | 42,29% | ||
Harley-Davidson | 1.265 | 11,79% | 1.307 | 11,44% | 3,32% | ||
Honda | 1.194 | 11,12% | 1.226 | 10,73% | 2,68% | ||
Husqvarna | 143 | 1,33% | 161 | 1,41% | 12,59% | ||
Kawasaki | 1.053 | 9,81% | 1.229 | 10,76% | 16,71% | ||
KTM | 939 | 8,75% | 924 | 8,09% | -1,60% | ||
Moto Guzzi | 68 | 0,63% | 98 | 0,86% | 44,12% | ||
MV Agusta | 75 | 0,70% | 117 | 1,02% | 56,00% | ||
Suzuki | 600 | 5,59% | 689 | 6,03% | 14,83% | ||
Triumph | 780 | 7,27% | 734 | 6,43% | -5,90% | ||
Yamaha | 1.117 | 10,41% | 1.187 | 10,39% | 6,27% | ||
Overig | 430 | 4,01% | 391 | 3,42% | -9,07% | ||
Totaal | 10.733 | 11.423 | 6,43% |