Zoeken

TU Delft ontwikkelt bio-ethanol motorfiets

31 mei 2010

Het afgelopen weekend was tijdens de traditionele jaarlijkse Ducati Clubraces nog een debuut te ontdekken. Voor het eerst werd in het ONK een motorfiets op bio-ethanol mee, ingezet door studenten van de TU Delft. Met hun deelname willen de studenten duurzame brandstoffen een plaats geven binnen de motorracewereld.

NovaBike_Nick_Appelman.jpg

Zelf ontworpen
Uit eigen initiatief gingen de studenten de uitdaging aan een milieuvriendelijke en competitieve racemotor te ontwikkelen. Het studententeam NovaBike heeft de motor helemaal zelf ontworpen, met als uitgangspunt een motorblok van motorfabrikant KTM. Door gebruik te maken van bio-ethanol is niet alleen een schonere verbranding te realiseren, maar naar verwachting ook een topsnelheid van 230 km/h.

Coureur
Student-initiatiefnemer voor deze bio-ethanoltransitie Nick Appelman is eveneens de coureur van de motor, die dit seizoen zal worden ingezet in de Supermono raceklasse van het Open Nederlands Kampioenschap.

Nick Appelman:
Tijdens het rijden ontvang je duidelijker feedback van de motor dan op de testbank. Omdat ik het systeem door en door ken, kunnen direct aanpassingen gedaan worden. De motor kan op deze manier perfect afgesteld worden op de race.

NovaBike.jpg

Biobrandstof en de TU Delft
Biomassa, zoals plantenresten, biedt een enorm potentieel als milieuvriendelijk alternatief voor fossiele brandstoffen. Bovendien is het een prima grondstof voor de chemische en materialenindustrie. De biomassa is echter niet altijd als zodanig direct bruikbaar als grondstof en is alleen duurzaam als deze niet concurreert met de voedselvoorziening. De TU Delft doet onderzoek naar hoe biomassa het best en meest rendabel kan worden omgezet.