Zoeken

Suzuki onthult 5-jarenplan in intern rapport

7 juli 2015
In aanloop op het honderdjarig bestaan van het bedrijf in 2020 heeft Suzuki in een intern rapport haar plannen voor de komende vijf jaar gepresenteerd. Volgens het “Suzuki Next 100” plan wordt er de komende jaren weer veel geïnvesteerd, met in het bijzonder een focus op de Europese markt.

Suzuki Recursion

Volgens Suzuki’s nieuwe interne vijfjarenplan “Suzuki Next 100” hebben de Japanners uit Hamamatsu zich tot 2020 3 verschillende zaken ten doel gesteld. Ontwikkeling van producten van superieure kwaliteit door op de klant te focussen, door teamwork een verfrissend en innovatief bedrijf neerzetten en streven naar persoonlijke excellentie door middel van continue verbetering.

Om dat te realiseren moet de ontwikkeling dichter bij de klant worden gedaan en moet de ontwikkelingstijd worden ingekort, moet de fabricage worden geconsolideerd en moet de productiviteit met 30% worden vergroot.

Sinds de kredietcrisis heeft Suzuki behoorlijk wat klappen te verwerken gehad. In vijf jaar tijd werd de productie gehalveerd en heeft het merk alleen het fiscale boekjaar 2013 nog een kleine winst van 100 miljoen Yen gemaakt. Ter illustratie: in 2008 stond de teller bij Suzuki nog op een verlies van 8,8 miljard Yen.

Om het tij te keren en weer terug te komen op de aantallen van voor de crisis wil Suzuki modellen gaan ontwikkelen die bij het karakter van het bedrijf vertegenwoordigen. Nu klinkt dat er zweverig, maar het feit dat Suzuki recent in Europa de naam Katana weer heeft gedeponeerd spreekt misschien boekdelen. Wat te denken van een productieversie van de op de Intermot in Keulen gepresenteerde Recursion met turbo aandrijving, onder de naam Katana?

Hoewel de Aziatische groeimarkten voor Big Engine Bikes niet wordt genegeerd blijft de focus primair toch op de Europese markt. De nieuwe motoren worden in “Suzuki Next 100” omschreven als gaaf en gemakkelijk te rijden (“fun-to-ride and easy-to-ride”), wat moet worden gerealiseerd door de focus op drie elementen te leggen: hoe ‘ie rijdt, hoe ‘ie stuurt en hoe ‘ie remt. Suzuki’s MotoGP programma speelt daarbij een vitale rol, nieuwe technologieën die daar worden ontwikeld vinden hun weg naar productiemodellen.

Naast nieuwe modellen wil Suzuki in de ontwikkelde markten de focus ook meer op de verkoop van onderdelen en accessoires gaan leggen. In 2019 hoopt Suzuki wereldwijd weer twee miljoen motoren te verkopen, een groei van 13,6% ten opzichte van het fiscale boekjaar 2014.