Zoeken

Suzuki blikt terug en kijkt vooruit op MOTORbeurs Utrecht

16 februari 2016
Suzuki brengt op de MOTORbeurs Utrecht 2016 op ludieke wijze 'Suzuki Motoren, 50 jaar vernieuwing' in beeld. De iconische Suzuki-motoren GT750, XN85, GSX-R750, Hayabusa en toekomstige GSX-R1000 zijn in een reusachtige afbeelding samengevoegd tot één motor.

Suzuki GSX-R1300_Hayabusa
De motor die volgens PvdA minister Netelenbos in 1999 "verboden zou moeten worden": de GSX-R1300 Hayabusa, de eerste productiemotor die harder dan 300 km/u ging.

In één oogopslag laten zien dat Suzuki al een halve eeuw tot de innovatiefste motorenfabrikanten ter wereld behoort, dat was de achterliggende gedachte bij de reusachtige afbeelding. Wat nog eens verder wordt onderstreept door de nieuwe Suzuki SV650 ABS en GSX-R1000, vernieuwende motoren die op de MOTORbeurs Utrecht voor het eerst in Nederland te zien zijn.

De ware motorliefhebber kijkt volgens Suzuki sowieso zijn ogen uit op de Suzuki-stand. De genoemde klassieke Suzuki-modellen zijn daadwerkelijk op de stand aanwezig en dus tot in detail te bezichtigen. Een unieke kans om de Suzuki GT750, XN85 en GSX-R750 bij elkaar te zien, in het gezelschap van de illustere Hayabusa en GSX-R1000, Suzuki's toekomstige supersportmotor die eind vorig jaar op de internationale motorbeurs in Milaan onthuld werd.

De Suzuki GT750 uit 1972 is de eerste Japanse productiemotor met waterkoeling. Dit resulteert in een betere warmteafvoer en een hoger vermogen. Het innovatieve karakter komt verder tot uiting in het Suzuki Recycle Injection Systeem (SRIS) dat een teveel aan gas en olie in het carter verbrandt. Het gevolg is minder zichtbare uitlaatgassen.
De Suzuki XN85 uit 1983 is de eerste sportmotor die uitgerust is met een turbomotor. Het 16-inch voorwiel komt in die tijd alleen voor bij racemotoren. Dat de viertakt motor met een bescheiden inhoud van 673 cc het tot 85 pk schopt, is ook ongekend.

Met de GSX-R750 verbaast Suzuki vriend en vijand en creëert het in 1985 het Supersportsegment. Suzuki staat dit jaar met een speciale editie stil bij het dertigjarig jubileum van deze revolutionaire racemotor. Deze 30th Anniversary-uitvoering is samen met zijn historisch belangrijke voorganger ook te zien op de Suzuki-stand, een zeldzame kans om beide motoren bij elkaar te zien.

De Hayabusa die Suzuki in 1999 onthult, is de enige motor die tot Kamervragen heeft geleid. Kamerleden zetten vraagtekens bij zijn topsnelheid van 300 km/uur en extreem krachtige motor. De Hayabusa groeit uit tot een waar icoon en maakt als Hayabusa 1300 ABS ook anno 2016 deel uit van het uitgebreide gamma van Suzuki Motoren.

De Suzuki GSX-R1000 is dit jaar een van de grote publiekstrekkers op de MOTORbeurs Utrecht. De baanbrekende supersportmotor beleefde eind vorig jaar in Milaan zijn werelddebuut en maakt nu zijn Nederlandse debuut voordat hij in 2017 definitief op de markt komt. De zesde generatie is de krachtigste, efficiëntste en snelst accelererende GSX-R1000 ooit sinds de productiestart van de supersportmotor drie decennia geleden. Verder is hij compacter, lichter én gestroomlijnder dan alle voorgaande generaties. Hiervan zijn wereldwijd meer dan een miljoen exemplaren verkocht.

State-of-the-art technologie
De jarenlange MotoGP-ervaring van Suzuki is terug te vinden in de state-of-the-art technologie van de nieuwe GSX-R1000. Het volledig nieuwe 999 cc motorblok staat garant voor een geweldige acceleratie en overall performance. Het chassis is eveneens nieuw en helemaal uit aluminium vervaardigd. Dit heeft geleid tot een bijzonder laag gewicht. Technische hoogstandjes zijn onder meer:

• Suzuki Drive Mode Selector (S-DMS), hiermee kan de bestuurder kiezen uit drie motorkarakteristieken, gebaseerd op persoonlijke voorkeur of wegcondities.
• 10-level Traction Control System, dit uiterst geavanceerde tractiecontrolesysteem biedt de keuze uit tien verschillende standen, afhankelijk van wegcondities, rijderservaring en persoonlijke voorkeur.
• Quick Shift System, dit schakelsysteem uit de racewereld biedt de bestuurder de mogelijkheid op en terug te schakelen zonder de koppelingshendel te bedienen.
• Launch Control System, beperkt het motortoerental en optimaliseert het koppel terwijl de motorrijder het gas vol open draait om op die manier vanuit stilstand een verbluffende acceleratietijd neer te zetten.

De tweede Nederlandse primeur die Suzuki voor de bezoekers van de MOTORbeurs Utrecht 2016 in petto heeft, betreft de nieuwe Suzuki SV650 ABS. De compacte en lichte allrounder is verkrijgbaar vanaf € 7.299,-. Met deze scherpe prijs maakt de SV650 ABS het kenmerkende rijplezier van een V-twin bereikbaarder dan ooit. Bovendien is de motor uit het Streetsegment krachtig en zuinig. Deze twee karaktereigenschappen hebben naast innovatief altijd de boventoon gevoerd in de ontwikkeling van Suzuki-motoren.