Zoeken

Suzuki blaast SV650 nieuw leven in

18 november 2015
In 1999 lanceerde Suzuki SV650, een regelrecht schot in de roos dat in tien jaar tijd uitgroeide tot een belangrijke pijler van Suzuki's verkopen. Suzuki hoopt dat die tijden gaan herleven en heeft de SV650 een nieuw leven ingeblazen.

Suzuki SV650

Veel motorrijders kijken er nog met weemoed op terug, die mooie oude tijd toen Suzuki de SV650 nog in haar gamma had. Goede looks, goede stuureigenschappen en ook nog eens scherp geprijsd, waardoor ze haast niet aan te slepen waren.

Tot Suzuki in 2009 de SV650 verving door de Gladius, die vanaf dag 1 was gedoemd om te mislukken. De fiets had een veel te hoog 'fashion meets technologie' gehalte, waardoor niemand op de fiets wilde worden gezien. En dat terwijl de fiets qua rijeigenschappen het écht niet verkeerd deed.

Dat heeft Suzuki ook ingezien en doen besluiten de Gladius na zes jaar het veld te laten ruimen voor de SV650 en is men weer terug naar de basis van de oorspronkelijke SV650 gegaan. Van het motorblok zijn meer dan 60 onderdelen vernieuwd, waardoor het niet alleen aan Euro 4 voldoet, maar tevens een nog mooiere, uitgesmeerde en soepele vermogensafgifte moet hebben.

Suzuki SV650

Zo heeft de 645cc V-Twin een Low RPM Assist, waarbij een toerental sensor een signaal naar de ECM stuurt en het ISC systeem activeert. En dat is weer onderdeel van het TI-ISC, ofwel de Throttle body Integrated Idle Speed Control. Nu klinkt behoorlijk ingewikkeld, maar wat het doet is bij het starten het toerental licht verhogen. Volgens Suzuki resulteert dit niet alleen in een betere start, maar is 'ie daardoor gemakkelijker te rijden op lage snelheid en start/stop situaties zoals in de stad.

Door van de complete fiets in totaal meer dan 140 onderdelen te vernieuwen heeft Suzuki het rijklaargewicht met 8 kilo weten te verlagen. De zithoogte is met 785mm lekker laag en de tank is beduidend smaller (64,5mm) uitgevoerd, terwijl hiervan de inhoud met 14,5 liter gelijk gebleven is. Voor de Europese markt moest daar helaas nog wel 0,7 liter vanaf vanwege het canister systeem dat vanwege Euro 4 moest worden geïmplementeerd.

Uiteraard zijn ook de vering en de remmen van de SV650 vernieuwd. De 41 mm voorvork heeft 125mm veerweg en moet een goed compromis zijn tussen sportief en comfort, de linktype Monoshock is qua veervoorspanning in zeven standen instelbaar. De ABS unit is ten opzichte van de Gladius aanzienlijk verkleind en meet de remdruk van de Nissin remmen 50 keer per seconde.

Suzuki SV650

De 2016 Suzuki SV650 is vanaf eind februari, begin maart volgend jaar leverbaar, voor een volgens de importeur een zeer concurrerende prijs.