Snelheidsrecord poging James Toseland neemt serieuze vormen aan
De drijvende kracht achter het 52 Express verhaal is Alex Macfadzean, een voormalig Isle of Man TT zijspancoureur en houder van een voormalig snelheidsrecord door als eerste coureur de 200 mijl per uur barrière op twee wielen te doorbreken. Samen met zijn partner Robin Richardson en een team van de universiteit van Derby hoopt Alex het huidige record van 376,363 mijl per uur (605 km/u) te gaan verbeteren, met niemand minder dan James Toseland achter het stuur.
De 52 Express zal voor Toseland een compleet nieuwe ervaring zijn en totaal anders dan hij in zijn racecarrière onder de kont heeft gehad. Toseland zal haast horizontaal in de cabine plaatsnemen, met een stuur in de hand in plaats van clipons, terwijl bij de turbinemotor ook niet geschakeld hoeft te worden.
Bij het ontwerp van de 52 Express is veel aandacht aan veiligheid besteed. Zo zal, mocht het tijdens een poging onverhoopt misgaan, de voorste en de achterste sectie, waar de benzinetank en de motor is ondergebracht, afbreken van de capsule zelf, die tevens van een blusinstallatie is voorzien, om Toseland de hoogse kans te geven een crash op hoge snelheid te overleven.
Hoe goed het team zich op de recordpoging aan het voorbereiden is blijkt ook uit het feit dat er een tweede exacte replica is gebouwd, dat door een K1100 blok wordt aangedreven maar verder identiek is aan de originele 52 Express, om Toseland aan de besturing van de snelheidsraket te laten wennen.
Waar en wanneer de recordpoging zal gaan plaatsvinden is het team nog niet over uit. Men twijfelt nog tussen de zoutvlaktes van Bonneville en Zuid Afrika, waar een ander team nog dit jaar een recordpoging op vier wielen heeft ingepland.