Royal Enfield neemt nieuwe fabriek in gebruik
In tegenstelling tot de meeste fabrikanten, die nog steeds gebukt gaan onder het juk van de financiële crisis, gaat het van oudsher Britse Royal Enfield het voor de wind. De afgelopen jaren zag Royal Enfield haar verkopen met maar liefst 50% toenemen, wat leidde tot een wachttijd van 8 maanden op een nieuwe motorfiets. De oude fabriek zat qua productie echter aan het plafond, in de 60-jaar oude fabriek rolden op in maart 2013 12.000 motorfietsen van de band.
Om de wachttijden te verkorten, en tegelijkertijd de productiekosten te verlagen, werd in februari 2012 gestart met de bouw van een nieuw bedrijfscomplex. Het nieuwe 20 hectare groot fabrieksterrein van Royal Enfield, waarmee een investering van ruim € 20 miljoen is gemoeid, is in een recordtempo van 11 maanden gebouwd en omvat, naast de productiefaciliteit een 1,4 kilometer lang testcircuit.
In de nieuwe fabriek zijn meer zaken geautomatiseerd, waaronder een CED spuitcabine waar 600 motorfietsen per dag kunnen worden gespoten. De nieuwe assemblage-lijn heeft de capaciteit om een motor per minuut de produceren, wat neerkomt op 800 motoren per dag in twee ploegendienst. Voor 2013 heeft Royal Enfield haar totale productie nu naar 175.00 units bijgesteld.
In Oragadam wordt nu echter al gewerkt aan de tweede fase van het project, waarmee de productie in 2014 tot 25.000 units kan worden opgeschroefd. Volgens Royal Enfield kunnen uiteindelijk tot 500.000 motoren per jaar worden geproduceerd. Met het totale vijfjarenplan is een bedrag van € 50 miljoen gemoeid.