Zoeken

Rekenkamer: achterstallig onderhoud op wegennet

16 oktober 2014
Het Nederlandse wegennet wordt vanwege geldgebrek bij Rijkswaterstaat steeds slechter onderhouden. Hierdoor zullen we de komende jaren vaker worden geconfronteerd met files, vertragingen en snelheidsbeperkingen.

slecht wegdek

Uit onderzoek van de algemene rekenkamer is gebleken dat door geldgebrek bij Rijkswaterstaat het wegennet steeds slechter wordt onderhouden. De rekenkamer becijfert het tekort op ten minste 400 miljoen euro. Het achterstallig onderhoud op het wegennet vraagt volgens de rekenkamer dringend aandacht.

In 2011 heeft de minister van Infrastructuur en Milieu de kosten voor onderhoud aan het wegennet tot en met 2020 te laag ingeschat. Vooral het achterstallig onderhoud en de uitbreiding van het hoofdwegennet hadden ruimer bij de berekening van het budgettekort moeten worden betrokken.

Volgens de rekenkamer ging het om een extra budgetbehoefte van ongeveer 700 miljoen euro tot en met 2020. De minister heeft hiervoor inmiddels 300 miljoen extra gereserveerd na 2020, maar dat geld is nu nog niet beschikbaar. Voor de rest van de extra budgetbehoefte (400 miljoen euro) is nog helemaal geen geld beschikbaar gesteld. Naarmate noodzakelijk onderhoud vaker op de lange baan wordt geschoven, worden de kosten ervan hoger, constateert de Rekenkamer.

Door het geldgebrek zullen bruggen en delen van snelwegen moeten worden afgesloten, vreest de Rekenkamer. Als voorbeeld noemt de dienst het stuk van de A27 dat door Flevoland voert en kampt met ernstig achterstallig onderhoud. Ook op de A59 nabij Waalwijk is onderhoud een absolute noodzaak geworden. Werkzaamheden staan pas gepland voor 2015. Tot die tijd zijn snelheidsbeperkingen van kracht.

In een reactie ontkent de minister de aantijging en stelt dat er van grootschalig achterstallig onderhoud geen sprake is. De minister acht bovendien achterstallig onderhoud tot op zekere hoogte acceptabel. Pas als de risico’s “voldoende hard” zijn wil de minister middelen aan het budget voor de instandhouding van het hoofdwegennet toevoegen.