Zoeken

Polaris trekt stekker uit Victory

9 januari 2017
Voor wie z’n zinnen had gezet op een nieuwe Victory zal snel moeten zijn. Moederbedrijf Polaris heeft op maandag namelijk aangekondigd dat het einde oefening is voor het derde Amerikaanse Cruiser merk.

Tegenvallende verkoopresultaten hebben moederbedrijf Polaris na 18 jaar doen besluiten de stekker uit Victory Motorcycles te trekken. De ontmanteling van het merk is per direct in gang gezet. Polaris gaat dealers assisteren met betrekking tot de liquidatie van bestaande voorraden, maar zal voor een periode van 10 jaar bestaande dealers wel blijven ondersteunen met service en garantie. 

“Dit was een onvoorstelbaar moeilijke beslissing voor mij, mijn team en de raad van bestuur van Polaris,” aldus Polaris Industries voorzitter en CEO Scott Wine. “In de afgelopen 18 jaar hebben we niet alleen resources, maar ook onze ziel en zaligheid in het oprichten van Victory Motorcycles gestoken en we zijn uitzonderlijk trots wat ons team heeft bereikt. Sinds de oprichting heeft ons team bijna 60 Victory modellen ontwikkeld en geproduceerd die met 25 top industrie awards zijn bekroond. De ervaring, kennis, infrastructuur en capaciteit die we in die 18 jaar hebben opgebouwd gaf ons het vertrouwen om het merk Indian Motorcycle over te nemen en een nieuw leven in te blazen. Ik wil iedereen danken bij Victory.”

 

Verschillende factoren hebben meegespeeld in de beslissing die vandaag wereldkundig is gemaakt. Victory slaagde er maar niet in om marktaandeel te verwerven dat nodig is om winstgevend te zijn. De competitieve druk van een uitdagende motormarkt heeft de tegenwind alleen maar vergroot. 

De significante extra investeringen die nodig waren om nieuwe wereldwijde platforms te lanceren die voldoen aan de veranderende voorkeuren van de klant en sterke performance en potentiële groei van Indian Motorcycle maakten het Polaris duidelijk dat het beter was de energie en investeringen in één merk te steken.

“Deze beslissing zal de winstgevendheid van Polaris en onze globale motorbusiness vergroten, en zaal onze competitieve positie in de industrie verbeteren,” zegt Scott Wine. “Onze focus ligt op winstgevende groei en in een milieu van eindige bronnen kunnen we dankzij deze beslissing onze resources achter zowel ons premium high performance Indian Motorcycle merk alsmede ons innovatieve Slingshot merk te optimaliseren en stroomlijnen. Uiteindelijk zal deze beslissing een aanjager zijn van de toonaangevende product innovatie in de industrie wat de kern is van onze strategie.”

Victory is het tweede Amerikaanse merk dat maar een kort leven was beschoren. In 2009 trok Harley-Davidson de stekker uit dochterbedrijf Buell als gevolg van de wereldwijde kredietcrisis. Enkele jaren geleden werd door Polaris nog Brammo strategisch bij Victory ondergebracht.