Organisatie tevreden met MBU 2010
Motorrijders zijn de winter beu en staan te popelen om de weg weer op te gaan. Dat is de conclusie die organisatie van de Motorbeurs in Utrecht heeft getrokken na afloop van de 'vier machtige motordagen, traditioneel de start van het nieuwe motorseizoen.
Hoewel de 26e editie van de Motorbeurs in Utrecht minder bezoekers heeft getrokken dan recordjaar 2009 spreekt de organisatie van een groot succes. In totaal wisten 95.359 belangstellenden de weg richting Utrechtse Jaarbeurs te vinden, bijna 8.000 minder dan het recordaantal van 103.000 dat de jubileumbeurs in 2009 had bezocht.
Een enquête onder 14.000 bezoekers die online een kaartje hadden gekocht bleek dat 36% van plan is om binnen een jaar een andere motor te kopen, waarbij 28% gaat voor nieuw en 72% voor tweedehands. Cijfers die nauwelijks afwijken van 2009. Van alle respondenten heeft 91% het motorrijbewijs, is 7% aan het lessen en bezit 85% een motorfiets.
Bezoekmotief
Ook de top 5 van motieven om de MBU te bezoeken leverde geen verrassingen op. Het meest werd wederom 'een dagje uit' (72%) aangevinkt, gevolgd door 'op de hoogte blijven van nieuwe producten en ontwikkelingen' (55%), 'algemene oriëntatie op motorgebruik’ (55%), ‘oriëntatie op motorproducten en –diensten’ (28%) en ‘daadwerkelijk aankopen van motorgerelateerde producten’ (25%).
Belangenvereniging
Nieuw in het onderzoek waren vragen over het gebruik van de motorfiets, het lidmaatschap van een belangenvereniging en het profiel dat de motorrijders zichzelf toedichten. 55% gebruikt de motor voor privé doeleinden, 44% zowel privé als voor woon-werkverkeer en 1% puur voor woon-werkverkeer. De helft van de motorrijders is lid van een belangenvereniging, waarvan 40% van de KNMV en 10% van de MAG. 66% is lid van een toerclub. De meeste motorrijders (59%) zien zichzelf primair als toerrijder, gevolgd door sportieve rijder (35%) en offroadrijder (2%).