Zoeken

NInja H2RG: ultieme dragracer?

6 januari 2015
Officieel is de Kawasaki H2 nog niet leverbaar, maar elfvoudig wereldkampioen dragracen Rickey Gadson heeft ‘m al tot dragracer omgebouwd. Met de tot H2RG omgedoopte fiets is titel nummer 12 ongetwijfeld al binnen handbereik.

Kawasaki Ninja_H2RG

Dat je alleen aan topvermogen niet voldoende hebt om op de dragstrip een snelle tijd te realiseren, daar weet Rickey Gadson alles van. Met de 325 pk sterke H2 vers uit de krat legde de dragrace kampioen het de kwartmijl in 9.16 seconden met 160 mijl per uur af, een tijd die vergelijkbaar met zijn standaard ZZR1400 is.

Volgens Gadson kon pas vanaf de vierde versnelling het gas vol open worden gedraaid, waardoor er in het eerste deel veel vermogen niet kon worden benut. Na de vuurdoop werd de H2R door Gadson op enkele punten aangepast, waarna de kwartmijl al bijna één seconde sneller werd afgelegd.

Meest in het oog springend is de dubbele achterbrug die door Gadson met meer dan 30 centimer is verlegd, wat de wielbasis op 1.727 mm heeft gebracht. Daarna was het de beurt aan de wielen, die voor extreem lichte BST Carbon wielen werden ingeruild. Tenminste, voor wat het achterwiel betreft, het voorwiel was niet op tijd beschikbaar. Daarnaast kreeg de H2 een nieuwe achtershock en een Dynojet PCV.

Gadson had graag nog meer aanpassingen aan zijn H2RG willen doen, maar daarvoor ontbrak het de wereldkampioen simpelweg tijd: de motor moest nog voor de kerst op een beurs worden getoond. Voor die beurs was één testdag op de Rockingham dragstrip ingepland, maar tijdens die dag werd veel tijd door de foto- en videoshoot opgeslokt.

Desondanks was Gadson in staat om met de minimaal gemodificeerde H2RG zeven runs te doen, met als beste resultaat een tijd van 8.21 en 166 mijl per uur. In die zeven runs werd twee keer de gearing aangepast en nog steeds was de motor te lang gegeard. Gadson heeft al een lijst met dingen die moeten worden aangepast. De voorkant moet verder worden verlaagd, het carbon voorwiel moet worden gemonteerd en ook een airshifter staat op de wensenlijst.

Bron: Dragbike